آذربایجاناخباراوستیای شمالیروسیهعمومیگرجستان

واکنش مسکو به تنش در مرز گرجستان و اوستیای جنوبی

وزارت خارجه روسیه، اقدامات تحریک‌آمیز دولت گرجستان، از جمله ایجاد یک پاسگاه پلیس را عامل وخامت اوضاع در مرز گرجستان-اوستیای جنوبی دانسته و بر لزوم خویشتن‌داری و حل و فصل مشکلات مرزی در چارچوب رایزنی‌های ژنو تأکید کرده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو نوشت: مقامات مسکو و واشنگتن به تنش ایجاد شده در روابط گرجستان و اوستیای جنوبی واکنش نشان داده‌اند. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، افزایش وخامت اوضاع در خطوط مرزی گرجستان-اوستیای جنوبی، در نتیجه اقدامات تحریک آمیز تفلیس باعث نگرانی جدی شده است.

در این بیانیه آمده است: «در روسیه در رابطه با وخامت اوضاع به وجود آمده در مرز گرجستان و اوستیای جنوبی در نتیجه ایجاد یک پاسگاه پلیس توسط دولت گرجستان در نزدیکی روستای «اویستا» (تسنلیس) اوستیای جنوبی، نگرانی جدی وجود دارد. این اقدام تحریک‌آمیز گرجستان در شرایطی صورت گرفته که مقامات تفلیس بارها از پیشنهاد تسخین‌ والی درباره آغاز مذاکرات برای تعیین خطوط مرزی خودداری کرده‌اند. در چنین شرایطی طرف اوستیای جنوبی مجبور شده تا تمامی اقدامات لازم برای این اقدامات را به طور یک جانبه انجام دهد تا شرایط امن برای زندگی ساکنین منطقه را فراهم کرده و مانع از بروز چنین حوادثی شود و این حق مسلم اوستیای جنوبی، مانند هر کشور دیگری است.»

وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه دولت گرجستان طی چند ماه اخیر اقدامات تحریک آمیز سیاسی و تبلیغاتی در جهت افزایش وخامت اوضاع در مناطق مرزی با اوستیای جنوبی انجام داده از سوی کشورهای غربی هم حمایت شده است، در حالیکه این مسئله کمکی به حل و فصل مشکلات مرزی دیرین در منطقه نکرده و تنها باعث افزایش تنش شده است.

در این بیانیه تاکید شده؛ طرف روسی از همه طرفین می‌خواهد تا خویشتن داری بیشتر یاز خود نشان داده و به بررسی سازنده مسائل مورد اختلاف در چارچوب رایزنی‌های ژنو درباره حل و فصل مسائل مربوط به امنیت و ثبات در منطقه قفقاز جنوبی ادامه دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا