آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

واکنش سخیف اتحادیه نویسندگان باکو به برگزاری هفته نظامی گنجوی در تبریز

ارگان غیررسمی ریاست جمهوری آذربایجان، جمهوری اسلامی ایران را بخاطر برگزاری «هفته نظامی گنجوی» در ایام تولد این شاعر بزرگ ایرانی به منظور معرفی درست وی، دشمن جمهوری آذربایجان قلمداد کرد!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، روزنامه ینی مساوات در واکنش به تدارک برگزاری «هفته نظامی گنجوی» در تبریز در روزهای 12 تا 19 مارس نوشت: «طبعا، چنین اقدامات تحریک آمیزی که منگول های «خودمان» در “آذربایجان جنوبی”  (ادبای آذری در تبریز) نیز در آن مشارکت دارند، نشان می دهد که ماهیت آذربایجان ستیز رژیم تهران و نگرش خصمانه آن نسبت به ما همچنان قوی است. اما چنین تلاش هایی چقدر می تواند موثر باشد؟ رژیم فارس با “فارسی سازی” نظامی که یک “ترک خالص” است می خواهد به چه برسد؟ اقدامات متقابل ما چه باید باشد؟»

ینی مساوات به نقل از سایمان آروز ( سامان حسن زاده، عنصر خودفروخته و تجزیه طلبی متولد نقده که باکو با پذیرش وی به تابعیت جمهوری آذربایجان در اتحادیه نویسندگان این جمهوری علیه ایران بکار گرفته است)، رئیس کانون به اصطلاح نویسندگان آذربایجان جنوبی در اتحادیه نویسندگان جمهوری آذربایجان نوشت: «در واقع این موضوع همیشه یک جنگ اطلاعاتی است که رژیم ایران به راه انداخته است. فکر می کنم ادعاهای بی اساس درباره نظامی گنجوی فقط در سطح سایت ها، روزنامه ها و مجلات باقی بماند. زیرا تقریبا 70 درصد جمعیت ایران ترک هستند. همچنین به لطف فعالیت‌های تبلیغی ما در رابطه با نظامی گنجوی، اکنون همه می‌دانند که نظامی گنجوی شاعر آذربایجانی است که در آذربایجان متولد شده و هرگز اینجا را ترک نکرده  است. اندیشه ها، ارزش ها، سنت ها، فرهنگ ها و غیره که در تمام آثار او مطرح شده، همه متعلق به آذربایجان است و از ادبیات و فرهنگ فارسی خبری نیست.»

این عنصر خودفروخته ترک گرا افزوده است: «ادعاهای قاسم ناظمی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد استان آذربایجان شرقی، فقط حرف هایی است که خوشایند حکومت ایران است که ناظمی خود را به آن فروخته است. اما او فراموش می کند که در مقابل او مردم تبریز، آذربایجان جنوبی قرار دارند که کشور آذربایجان را وطن خود می دانند و قصد ندارند از فرهنگ، شاعر و ادبیات آذربایجان حتی یک جمله سهمی به کسی بدهند. روزی خواهد رسید که  مردم از همین رئیس استان آذربایجان شرقی درباره  نظامی گنجوی و سایر امور حسابرسی خواهند کرد. به ویژه تخریب قلعه ارگ، تخریب پارک خاقانی، غارت موزه تبریز، تخریب خانه مشروطه، تخریب تمامی آثار و قلمروهای تاریخی و فرهنگ مرتبط با آذربایجان پاسخ داده خواهد شد.

البته نظامی گنجوی شاعر آذربایجانی است و خواهد ماند. همانطور که می دانید، به مناسبت هشتاد و هشتادمین سالگرد تولد نظامی گنجوی، رییس جمهوری  آذربایجان فرمانی مبنی بر اعلام سال 2021 به عنوان «سال نظامی گنجوی» امضا کرد و سمپوزیوم ها و کنفرانس های بزرگی در سطح بین المللی برگزار شد. اکنون مراکزی به نام نظامی گنجوی در دانشگاه های دنیا وجود دارد و اطلاعاتی وجود دارد که وی شاعر آذربایجانی است. از این منظر، من فکر می کنم که این گونه اقدامات رژیم ایران در بن بست کنونی این رژیم، مؤثر نخواهد بود. اکنون باید بپذیرند که آذربایجان در کل فرهنگ خود را مالک خواهد شد و آن را ترویج خواهد کرد. همانطور که مشخص است تمام مردم تبریز به ترکی آذربایجانی صحبت می کنند. مطرح شدن چنین موضوعاتی در تبریز، نفرت مردم از رژیم ایران را افزایش می دهد. در عین حال بار دیگر ثابت می کند که رژیم ایران تا چه اندازه با مردم آذربایجان دشمنی می کند. اما این چیزی را تغییر نمی دهد. فقط مردم ما با اطمینان می بینند که این رژیم هرگز نمی خواهد زبان و فرهنگ آذربایجان را به رسمیت بشناسد. حالا آذربایجانی های آنجا از خود می پرسند چرا باید دولتی را که زبان و اخلاق 52 میلیون آذربایجانی را به رسمیت نمی شناسد، به رسمیت بشناسیم؟ »

این عنصر تجزیه طلب خودفروخته که به عنوان رییس به اصطلاح کانون ادبیات آذربایجان جنوبی اتحادیه نویسندگان جمهوری آذربایجان فعالیت می کند، افزوده است: « تبریز، ارومیه، اربدیل، گیلان، آستارا، زنجان، همدان و غیره همه مردم  آذربایجان هستند. جاهایی هست که 100 یا 90 درصد جمعیت آن آذربایجانی هستند. بنابراین ضد تبلیغات رژیم ایران علیه آذربایجان هیچ نتیجه ای در پی نخواهد داشت. مردم آذربایجان حقیقت را می دانند و اطلاعات را با دقت دنبال می کنند و می دانند که حقیقت با آذربایجان و دولت آن است. »

سایمان آروز ( سامان حسن زاده) با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده برای معرفی نظامی گنجوی به عنوان شاعری کافی نیست، گفت: «البته در آذربایجان درباره میراث نظامی گنجوی مراسم های خوبی  برگزار می شود.

به ویژه «مرکز فرهنگی بین المللی نظامی گنجوی»، وزارت فرهنگ، کانون نویسندگان جمهوری آذربایجان و بسیاری از سازمان های دیگر به شدت روی این موضوع کار می کنند. با این حال من این کار را کافی نمی دانم. زیرا میراث نظامی گنجوی آنقدر بزرگ و گسترده است که نمی توان آن را در یک کنفرانس یا سمپوزیوم جای داد. در عین حال باید در نظر داشته باشیم که دشمن پیش روی ما نه تنها است و نه ضعیف. پولی که او برای جنگ اطلاعاتی خرج می کند نیز بسیار زیاد است. او این همه پول خرج می کند تا اطلاعات نادرست را به جامعه جهانی بدهد. دشمن همچنین تعدادی آذربایجانی های بی تفاوت به فرهنگ آذربایجان و منگل شده را جذب خود کرده و از آنها به عنوان ابزاری علیه خودمان استفاده می کند. در مقابل این ببینید که ما چقدر باید کار کنیم.»

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا