آذربایجاناخبارترکیهعمومی

واکنش تند ریاست‌جمهوری ترکیه به تهدیدات ترامپ

اتهامات و تهدیدات رییس‌جمهور آمریکا علیه ترکیه درباره حمله به شبه‌نظامیان کُرد سوری، با واکنش تند مقامات ترکیه مواجه شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، «ابراهیم کالین» مشاور ارشد و سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه امروز (دوشنبه) در واکنش به اتهامات رییس‌جمهور آمریکا، گفت که همسان‌سازی مردم کُرد با سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی «اشتباهی مرگبار» است.

کالین در واکنش توئیتری به اظهارات «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا گفت که آنکارا انتظار دارد واشنگتن به اصول همکاری و شراکت استراتژیک بین دو کشور پایبند باشد و از یکسان دانستن تمام کُردهای منطقه با سازمان‌های تروریستی – که اشتباهی مرگبار است – اجتناب کند.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «آقای ترامپ، همسان‌سازی کُردهای سوریه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد و شاخه سوری آن یعنی یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و نیروهای دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) اشتباهی مرگبار است».

سخنگوی رییس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه از نظر آنکارا، تفاوتی بین داعش، پ.ک.ک، پ.ی.د و ی.پ.گ وجود ندارد، ادامه داد: «ترکیه با تروریست‌ها مبارزه می‌کند، نه کُردها. ما از کُردها و دیگر سوری‌ها در برابر تهدیدات تروریستی محافظت می‌کنیم».

از سوی دیگر «فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه نیز با انتقاد از ادعاهای ترامپ مبنی بر هدف گرفته شدن کُردها از سوی آنکارا، گفت: «ترکیه دشمن کُردها نیست بلکه محافظ آنهاست».

به نوشته روزنامه «ینی شفق» آلتون نیز در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «ترکیه هیچ مشکلی با کُردها ندارد. تنها مشکل ما، گروه تروریستی پ.ک.ک و شاخه‌های آن در سوریه است. پ.ی.د و ی.پ.گ سازمان‌های تروریستی هستند که ترکیه با استقامت با آنها مبارزه می‌کند».

ترامپ بامداد امروز در یک پیام توئیتری با تایید آغاز روند خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، ترکیه را اینگونه تهدید کرده بود: «اگر ترکیه کُردها را هدف قرار دهد اقتصاد این کشور را نابود خواهیم کرد. منطقه امن ۲۰ مایلی باید ایجاد شود».

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس از آن بالا گرفت که رییس‌جمهور آمریکا روز ۲۸ آذر، اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد و آنکارا نیز بلافاصله از تدارکات برای حمله نظامی به شبه‌نظامیان کُرد در شرق رودخانه فرات خبر داد. آمریکایی‌ها و ترکیه‌ای‌ها بدون مجوز دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارند.

منبع:فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا