آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانعمومی

واقعیت ها و ادعاهای کذب در مورد گشایش کریدور هوایی از آسمان ارمنستان

مقامات هوانوردی ارمنستان مجوزی برای پرواز هواپیماهای ترانزیت مسافری صادر نمی کنند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از پایگاه خبری hetq.am ارمنستان، در 12 نوامبر 2014 نیروهای جمهوری آذربایجان با شلیک سیستم ضدهوایی “ایگلا” موجب سرنگونی یک بالگرد نیروهای نظامی ارمنستان شدند که در نتیجه آن سه سرنشین آن جان خود را از دست دادند.
4 روز پیش از آن در 8 نوامبر 2014 شرکت هواپیمایی ملی آذربایجان AZAL آخرین پرواز را در مسیر باکو-نخجوان-باکو از آسمان ارمنستان انجام داده بود. پس از واقعه سرنگونی بالگرد ارمنی دولت جمهوری آذربایجان از ترس اقدام تلافی جویانه نیروهای ارمنی پرواز از آسمان ارمنستان را متوقف کرد.
پس از وقفه ای 7 ساله AZAL ششم اکتبر بار دیگر اقدام به برقراری پرواز از باکو به مقصد نخجوان از آسمان ارمنستان کرد که با واکنش تند محافل داخلی ارمنستان مواجه گردید.
پس از انتشار این خبر کمیته هوانوردی ارمنستان اعلام کرد:” مقامات هوانوردی ارمنستان هیچ مجوزی برای پروازهای ترانزیت صادر نمی کنند و براساس مقررات برای انجام پروازهای ترانزیت مسافری نیازی به دریافت مجوز نیست.”
اعلامیه صادر شده از سوی کمیته هوانوردی ارمنستان بر حسب معمول هدف گمراه سازی اذهان عمومی را دنبال می کند.
براساس مصوبه سال 2003 دولت ارمنستان “پرواز هواپیماهای مسافری ترانزیت از آسمان ارمنستان بدون دریافت مجوز اولیه و براساس پیام های مبادله شده میان سیستم های ناوبری هوایی انجام می پذیرد.”
به عبارت ساده تر مقامات هوانوردی ارمنستان مجوزی برای پرواز هواپیماهای ترانزیت مسافری صادر نمی کنند اما شرکت هوایی که پرواز را انجام می دهد (از جمله شرکت AZAL) مجبور به هماهنگی و تبادل پیام با سیستم های ناوبری ارمنستان و ارائه اطلاعات است و تنها پس از آن می تواند وارد حریم هوایی ارمنستان شود (یا نشود).
در نتیجه صرفنظر از آنکه عنوان آنچه پس از تبادل پیام و اطلاعات به شرکت AZAL برای استفاده از آسمان ارمنستان داده شده است “موافقت” بوده یا “مجوز” شرکت هواپیمایی ملی آذربایجان تنها با کسب اجازه و هماهنگی می توانسته است از آسمان ارمنستان استفاده کند.
کمیته هوانوردی ارمنستان همچنین تاکید کرده است که همواره از مبدا فرودگاه “زوارتنوتس” ایروان و با استفاده از آسمان جمهوری آذربایجان به مقصد کشورهای مختلف پرواز صورت پذیرفته است اما هیچ اشاره ای به این موضوع نکرده است که کدام شرکت هواپیمایی ارمنستان از آسمان جمهوری آذربایجان استفاده کرده است. در واقع هیچ کدام. منظور کمیته هوانوردی ارمنستان شرکت های هواپیمایی متعلق به کشورهای دیگر بوده است. کمیته هوانوردی ارمنستان اگوست گذشته در پاسخ به پرسش پایگاه خبری “Hetq.am” تاکید کرده بود که هیچ شرکت هواپیمایی ارمنی از فضای جمهوری آذربایجان استفاده نمی کند چون نیازی به آن نیست و پرواز شرکت های ارمنی به سمت شمال و جنوب (روسیه، گرجستان و ایران) است. در نتیجه ادعای دوم کمیته هوانوردی ارمنستان نیز هدفی جز گمراه نمودن افکار عمومی ندارد.
دیبر شورای امنیت ملی ارمنستان نیز تقریباً همین ادعای کمیته هوانوردی ارمنستان را تکرار و به عنوان نمونه به پروازهای انجام گرفته به مقصد آستانه و شرق روسیه اشاره کرده است.
آرمن گریگوریان نیز هیچ اشاره ای به شرکت هواپیمایی که این پروازها را انجام داده نکرده است.
اما واقعیت این است که بحث کنونی بر سر توافق متقابل شرکت های هواپیمایی ارمنی و آذری برای استفاده از آسمان یکدیگر است، نه مثلاً شرکت هواپیمایی SCAT قزاقستان که برای پرواز از ارمنستان به کشور خود از فضای جمهوری آذربایجان استفاده می کند.
جالب تر این که هواپیمای ویژه دولت ارمنستان که حامل نیکول پاشینیان بوده است در دو پرواز اخیر خود برای رسیدن به قرقیزستان و تاجیکستان آسمان جمهوری آذربایجان را دور زده و وارد فضای این کشور نشده است (تصاویر پیوست).
به عبارت دیگر نیکول پاشینیان به عنوان مدافع سرسخت گشایش مسیرهای ترانزیتی در منطقه خود تاکنون از این مسیر ادعایی استفاده نکرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا