آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومیقره باغ

وارونه نمایی رویکرد ایران در قبال پناهجویان افغانی از سوی رسانه های دولتی ترکیه

روزنامه استار ترکیه به نقل از مهاجران غیر قانونی افغانی نوشت: «نظامیان ایرانی با ضرب و شتم ما را به سمت مرز ترکیه راندند.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سایت روزنامه دولتی استار ترکیه در مطلبی دست به وارونه نمایی واقعیات درباره رویکرد بشر دوستانه ایران در قبال پناهندگان و مهاجران خارجی به ویژه پناجویان افغانی زده است.

پایگاه خبری روزنامه استار به نقل از پناهجویان افغانی چنین نوشت: «سربازان ایرانی برخی از دوستان ما را کشتند، لباس و پول ما را گرفتند و ما را به سمت مرزهای ترکیه راندند.»

این پایگاه خبری در ادامه این مطلب افزود: «گلاب جمیلی پناهجوی افغانی که از طریق خاک ایران به شهر وان آمده است گفت که سربازان ایرانی با آنها رفتار غیر انسانی داشته اند. به گفته گلاب جمیلی سربازان ایرانی برخی از دوستان وی را کشته و لباس و پول سایرین را گرفته و آنها را به سوی مرزهای ترکیه راندند.

جمیلی در ادامه گفت: «ما مجبور شدیم به ایران برویم، ایرانیان به ما گفتند که اینجا کشور شما نیست و ما را مورد ضرب و شتم قرار دادند و گفتند که به ترکیه بروید. یک مسلمان نباید چنین رفتاری را با یک مسلمان داشته باشد. در آنجا با سلاح از ما استقبال می کنند.»

پناهجوی دیگری به نام «تنها» چنین می گوید: « 4 روز است غذا نخورده ام. 45 روز است پیاده در راه هستم. در ایران ما را دستگیر کردند. 3 الی 4 روز در بازداشت بودم. پس از آن به من یک برگه دادند و گفتند ظرف 5 روز باید یا به استانبول بروم و یا به افغانستان برگردم و گفتند اگر بعد از 5 روز دوباره مرا در خاک ایران بگیرند، آسیب زیادی به من خواهند زد.»

پناهجوی دیگر با نام حسن کوثر نیز می گوید: «حدودا 10 روز در ایران ماندم. خواستیم در آنجا کار کنیم اما ما را از آنجا راندند. حتی به ما نان هم ندادند. سربازان ایرانی ما را کتک زدند. یکی از دوستان مان را کشتند. من نیز دست و پایم زخمی شد.»

گفتنی است، این ادعاها در حالی مطرح می شود که ایران همواره در شرایط بحرانی همسایگان خود، از آنان به گرمی استقبال کرده که از آن جمله می توان به جنگ اول قره باغ و سرازیر شدن تعداد زیادی از آذری ها به خاک ایران و دریافت کمک های بشر دوستانه و دارویی و غذایی از سوی ایران اشاره کرد. ضمن این که هم اکنون میلیون ها مهاجر افغانستانی در امنیت کامل و در شهرهای مختلف جمهوری اسلامی ایران به زندگی خود ادامه می دهند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا