آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

هشدار روسیه درباره طرح‌های بیولوژیکی خطرناک آمریکا در آسیای مرکزی و قفقاز

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: واشنگتن در حال اجرای برنامه‌هایی برای تقویت پاتوژن های خطرناک در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز بوده و ممکن است در شیوع بیماری ابولا در آفریقا دست داشته باشد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سپهبد «ایگور کیریلوف» فرمانده نیروهای حفاظت تشعشع، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه روز جمعه، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که وزارت دفاع  اطلاعاتی در مورد مشارکت بیش از 100 اوکراینی در برنامه‌های بیولوژیکی آمریکا با کاربرد دوگانه دارد.

به گفته این مقام بلندپایه نظامی، کمیته تحقیقاتی روسیه در حال بررسی وضعیت بیش از 10 آمریکایی در رابطه با مشارکت در اجرای این برنامه های بیولوژیکی-نظامی در اوکراین است. ضمن اینکه، دخالت مقامات وزارت دفاع اوکراین در این برنامه ها نیز در حال بررسی است.

علاوه بر این، او این واقعیت را نیز مورد توجه قرار داد که ایالات متحده در حال اجرای برنامه هایی برای تقویت پاتوژن های خطرناک در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز است.

این مقام وزارت دفاع روسیه همچنین یادآور شد که وزارت بهداشت یکی از کشورهای آفریقای مرکزی در حال بررسی امکان انتشار مصنوعی ویروس ابولا در سپتامبر 2022 است. نگرانی از آن جهت است که سویه سودانی جدا شده از این بیماری کاملاً مشابه ویروسی است که در طول اپیدمی سال 2012 در آفریقا در گردش بود.

به گفته کیریلوف، یکی از این روایت ها برخورد سهل انگارانه با عوامل بیماری زا توسط بیولوژیست های نظامی آمریکایی است که در منطقه مشغول به فعالیت بودند.

فرمانده نیروهای حفاظت تشعشع، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح روسیه همچنین گفت که ایالات متحده در حال اجرای برنامه ای برای تقویت پاتوژن های خطرناک در آسیای مرکزی و قفقاز است و شرکت های بزرگ داروسازی آمریکایی در اجرای آن مشارکت دارند.

وی در این نشست خبری گفت: «این گونه مطالعات برای تقویت عملکرد پاتوژن‌های خطرناکی است که از جمله در کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز انجام می‌شود و ماهیت سیستمی داشته و شرکت‌های بزرگ داروسازی آمریکایی در اجرای آنها مشارکت دارند.»

وی یادآور شد، به نظر می رسد کار در دانشگاه بوستون برای افزایش خواص بیماری زایی پاتوژن ها از جمله COVID-19 و ایجاد ویروس های مصنوعی با افزایش خطر ابتلا به انسان ها اوج بی احتیاطی است. علاوه بر این، ایالات متحده در حال توسعه واکسن های mRNA است که باعث بیماری و عوارض جدی می شود.

کیریلوف ادامه داد: بر اساس اطلاعات موجود، ساخت واکسن هایی از این نوع از سال 2017 توسط بودجه دولتی ایالات متحده تامین مالی شده است. زمانی که داروهای تجاری در دسترس ظاهر شدند، مشخص بود که آنها می توانند باعث ایجاد بیماری های همزمان و عوارض جدی مانند: مننژیت، شوک آنافیلاکتیک، انفارکتوس حاد میوکارد، سکته مغزی شوند.

به گفته وی، قوانین داخلی ایالات متحده واکسن های mRNA را به عنوان سلاح های بیولوژیکی تعریف کرده است.

علاوه بر این، این مقام نظامی روسیه اشاره کرد که به بهانه کاهش خطرات شیوع بیماری های عفونی، اوکراین به همکاری با پنتاگون در زمینه بیولوژیکی نظامی از جمله انتقال مواد بیماری زا ادامه می دهد.

کیریلوف در پایان فوریه نیز هشدار داده بود که ایالات متحده و همدستانش قصد دارند با استفاده از مواد شیمیایی سمی، اقدامی تحریک آمیز در اوکراین ترتیب دهند و روسیه را در این امر مقصر دانستند. وی تاکید کرد: در تاریخ 10 فوریه، 11 واگن حاوی مهمات تحریک کننده در  منطقه کراماتورسک اوکراین تخلیه شد.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود در شورای فدرال یادآور شد که ایالات متحده و ناتو در حال استقرار پایگاه های نظامی و آزمایشگاه های مخفی بیولوژیکی خود در نزدیکی مرزهای روسیه هستند.

وزارت دفاع روسیه در ماه آوریل سال 2022 در خصوص وجود شبکه‌ای از آزمایشگاه های بیولوژیکی سری در اوکراین که تحت نظارت پنتاگون فعالیت می کنند، هشدار داده بود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا