آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

هشدار روحانی آزاده جمهوری آذربایجان در خصوص تلاش دولت برای تربیت روحانیون لائیک

روح الله آخوندزاده، فعال دیندار آذربایجانی: باکو تلاش خواهد کرد روحانیونی لائیک و سکولار را در حوزه های علمیه ایران، بخصوص در حوزه تبریز برای مساجد جمهوری آذربایجان تربیت کند!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز ،روح الله آخوندزاده، فعال دیندار آذربایجانی درباره اعلام شروع گزینش و مصاحبه امامان و نایب امامان جدید برای بسیاری از مساجد جمهوری آذربایجان از جمله مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: « تلاش حاکمیت سکولار جمهوری آذربایجان برای در اختیار گرفتن مساجد این کشور همواره جدی بوده است. از سال 1996 که حجت الاسلام صابری همدانی از باکو به ایران بازگشت و حجت الاسلام علی اکبر اجاق نژاد به باکو آمد، این سیاست به سرعت پیگیری می شد و تمامی مساجد تحت نظارت قرار می گرفت.

الله شکور پاشازاده، رییس اداره مسلمانان قفقاز مگر چه کسی بود؟ مگر الله شکور پاشازاده کسی نبود که با امر و فرمان حیدر علی اف حرکت می کرد؟ الان، مگر الله شکور پاشازاده کسی نیست که با امر و فرمان الهام علی اف حرکت می کند؟ اینها دستمال های چندبار مصرف بودند که مصرف شدند و اکنون به کناری انداخته شده اند و اکنون با هماهنگی کمیته دولتی امور دینی، همان سیاست را به نوع دیگری دنبال می کنند. متاسفانه حتی در ایران و در حوزه علمیه تبریز نیز همان هدف را دنبال می کنند. علی علی زاده، سفیر جمهوری آذربایجان در تهران برای چه به بازدید حوزه علمیه تبریز رفت؟ این نشان می دهد که از این پس تلاش خواهند کرد که طلاب مورد نظر خودشان را در این حوزه تربیت کنند که در مساجد جمهوری آذربایجان جای گذاری کنند. زیرا، الان به خیلی از آخوندهایی که در مساجد کشور حضور دارند، اعتماد ندارند و آنها را کنار می گذارند و در ظاهر کسانی را که با مدرک فارغ التحصیلی از ایران به جمهوری آذربایجان خواهند رفت، به جای آنها منصوب خواهند کرد.

جالب است که فردا خواهند گفت که اینها در ایران تحصیل کرده اند! یعنی رهبران دینی سکولار را برای تبلیغ اسلام در تبریز تربیت خواهند کرد! چطور است؟ سیاست خوبی است! چرا الان اجازه نمی دهند که من طلابی را که از جمهوری آذربایجان برای تحصیل به ایران می آیند، در قم مستقر کنم؟ چرا باید همه آنها به تبریز بروند؟ چرا؟ چون، تعهد پذیرفته اند. از همان طرف ( جمهوری آذربایجان) تعهد پذیرفته اند. باید در این باره اندیشید و صحبت کرد، نه اینکه در ظاهر این مساله ماند که حاکمیت می خواهد مساجد را در اختیار خود بگیرد! از خیلی وقت پیش، مساجد به دست آنها افتاده است و اکثریت آخوندهایی هم که در مساجد حضور دارند، با فرمان آنها و الله شکور پاشازاده فعالیت می کنند. اما، اکنون الله شکور پاشازاده نیز برای آنها صرف نمی کند. چون خیلی هم به الله شکور اعتماد نمی کنند. اکنون فرد مورد اعتماد آنها، کمیته امور دینی و مبارز قربانلی است. کسانی که از ترکیه درس آموخته اند، به کمیته دولتی امور دینی می آیند.

من با شماری از این قبیل افراد دیدار و گفتگو کرده ام و دیده ام که آنها از اسلامی دیگر صحبت می کنند. اکنون نیز موضوع ضرورت داشتن مدرک تحصیلات عالیه را پیش کشیده اند تا مشخص تر کنند که چه کسی در خدمت ماست و چه کسی در خدمت ما نیست. کسانی را که به آنها شک دارند، کنار خواهند گذاشت و حتی از کسانی که در ایران تحصیل کرده اند و در خدمت آنها هستند، منصوب خواهند کرد و همچنین فارغ التحصیلان موسسه الهیات باکو را که ایدئولوژی پان ترکیستی و عثمانی را تبلیغ می کنند و با سکولاریسم و صهیونیسم و وهابی ها هم فکر هستند، در رأس امور مساجد جمهوری آذربایجان قرار خواهند داد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا