آذربایجاناخبارعمومیقره باغقره باغویژه

نگاه راهبردی رهبر معظم انقلاب به مناقشه قره باغ

پایگاه خبری حقایق قفقاز /  قبول توافقنامه پایان جنگ و عقب نشینی از بخش عمده ای از منطقه قره باغ و سایر شهرستان های اشغالی جمهور ی آذربایجان  توسط  دولت ارمنستان و پایان عملی و امیدوارانه این مناقشه طولانی مدت و پیچیده پس از گذشت 30 سال، خبر بسیار مسرت بخشی برای ملت مسلمان جمهوری آذربایجان و تمام ملت های مسلمان از جمله ملت بزرگ ایران بود.

آنچنان که شاهد بودیم پس از شروع جنگ دوم قره باغ در روز 6 مهرماه سال جاری مقامات بلندپایه و رسمی دولت ایران، نمایندگان محترم ولی فقیه در استان های شمال غرب، علما، روحانیون و مراجع تقلید، شخصیت های مهم نظام جمهوری اسلامی ایران و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواضع حمایتی گسترده خود را در دفاع از حقوق مشروع و قانونی دولت و ملت مسلمان جمهوری آذربایجان و ضرورت آزادسازی سرزمین های اشغالی اعلام کردند. بی شک حمایت های گسترده آنان از مواضع و اقدامات عملی دولت و ملت جمهوری آذربایجان در بازپس گیری سرزمین های اشغالی، همچون نیرویی عظیم پشتوانه و قوت قلبی برای پیروزی های پی در پی ارتش جمهوری آذربایجان در میادین جنگ شد.

در این میان مواضع ولی امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه ای در زمینه مناقشه قره باغ و حمایت جدی و آشکار معظم اله از حقوق مردم مسلمان جمهوری آذربایجان و محکومیت سیاست اشغال و تجاوز ارامنه از ابتدای شروع جنگ قره باغ  در دهه نود میلادی که در جمله  معروف “قره باغ خاک اسلام است” نمود یافته است، نگاه راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران را به مسائل مهم جهان اسلام در راستای حفظ منافع امت اسلامی به خوبی نشان می دهد.

 دقت در بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص مناقشه قره باغ که از سابقه ای بسیار روشن و قاطعانه در گذشته نیز برخوردار است، ضمن آن که توجهات بسیاری را در کشورمان و جمهوری آذربایجان به سوی خود جلب کرد، بازتاب بسیار گسترده ای نیز در رسانه ها و به تبع آن افکار عمومی دو کشور داشت و با استقبال جدی رو به رو شد.

این بیانات قاطعانه و خیرخواهانه که از یک طرف بر تعلق قره باغ و کل سرزمین های اشغالی به جمهوری آذربایجان، لزوم واگذاری مناطق اشغالی به دولت جمهوری آذربایجان و بازگشت آوارگان جنگی به خانه و کاشانه شان به عنوان شرط اصلی پایان جنگ و از طرف دیگر بر احترام به مرزهای بین اللملی و خروج تروریست ها و مزدوران خارجی از منطقه درگیری تاکید داشت، ضمن آن که  حجت را بر همگان تمام کرد، از چند جنبه اساسی دارای اهمیت خاصی است.

اول؛ این که مواضع رهبر انقلاب در بحبوحه جنگ و در شرایطی که جنگ به مرحله تعیین کننده و بسیار حساس خود نزدیک می شد، اعلام شد. به طوری که به عقیده بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران داخلی و خارجی در تقویت روحیه و اراده ملی مردم مسلمان جمهوری آذربایجان بسیار موثر بود و نقش بسزایی در موفقیت مراحل پایانی عملیات نظامی ارتش آذربایجان در مناطق راهبردی منطقه قره باغ [شهر راهبردی شوشا] و حل و فصل نهایی بحران و پذیرش توافقنامه توقف جنگ داشت.

دوم؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعلام مواضع صریح خود در حمایت از حقوق مشروع و قانونی مردم مسلمان جمهوری آذربایجان به خوبی نشان داد که جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع و حقوق تمام مسلمان و به ویژه کشور همسایه جمهوری آذربایجان بسیار جدی بوده و همیشه در کنار آنان ایستاده است.

سوم؛ مواضع اصولی رهبر معظم انقلاب و جمهوری اسلامی ایران که در خصوص مناقشه قره باغ  بر اساس حقوق بین الملل و با استناد به چهار قطع نامه سازمان ملل اتخاذ شد، می تواند مبنایی برای حل و فصل سایر مناقشات و بحران های جهان اسلام همانند فلسطین و یمن باشد و برای همیشه به سیاست های تجاوزکارانه و اشغالگرانه رژیم های خودکامه، جنایتکار و نژادپرست همچون اسرائیل و عربستان سعودی پایان دهد.

چهارم؛ تجربه ورود مقتدارنه و در عین حال خیرخواهانه جمهوری اسلامی ایران به مناقشه قره باغ نشان داد، کشورمان صاحب توانمدی ها و ظرفیت های بسیار بزرگی در حوزه های مختلف سیاسی و نظامی است که باید در راستای حراست از منافع کشور مورد استفاده قرار گیرد.

نویسنده: محمدرضا کفاش جمشید کارشناس مسائل قفقاز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا