آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاعکسعمومی

نگاهی به شیطنت سفیر رژیم صهیونیستی در باکو درباره تبریز/ تحلیل

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به توییت‌های فتنه‌جویانه‌ سفیر رژیم صهیونیستی در باکو گفت: این سفیر، بچه است و کار‌های بچگانه می‌کند، ولی باید بداند در کجا دارد شیطنت و تفرقه‌افکنی می‌کند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کشور جمهوری آذربایجان ,

«سید عباس موسوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان، نیز در واکنش به این موضوع با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «برای اطلاع این پسرک ماجراجو: تبریز عزیزمان به عنوان سرزمین اولین‌های تاریخ پرافتخار ایران شناخته می‌شود. ظاهراً قرار است اولین صهیونیست خبیث هم توسط مردم غیور تبریز دفن شود. هرگز از خط قرمز ما عبور نکن، هرگز!»

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کشور جمهوری آذربایجان ,

این درگیری توییتری بین سفیر ایران و سفیر رژیم صهیونیستی بازتاب گسترده‌ ای در رسانه‌های جمهوری آذربایجان داشت.

روزنامه «یئنی مساوات» با نگارش یادداشت انتقادی نسبت به شیطنت سفیر رژیم صهیونیستی نوشت:

“جورج دیک، سفیر اسرائیل در آذربایجان روز گذشته در صفحه توییتر خود پست معناداری منتشر کرد.

به محض نگاه کردن به عنوان کتابی که این دیپلمات در اختیار دارد یعنی «قصه‌های اسرارآمیز تبریز»، مشخص می‌شود که این ژست متوجه کجا و چه چیزی است: ایران و به طور دقیق‌تر، روابط ایران و آذربایجان.

از این نظر به سختی می‌توان گفت که این توییت دیپلمات اسرائیلی برای کشور آذربایجان سودی به همراه داشته است. زیرا شکی نیست که در روابط باکو و تهران تنش ایجاد خواهد کرد.

از یک سو، چنین اشتراک‌گذاری دیپلمات اسرائیلی قطعاً در خدمت صلح عمومی در منطقه نیست و ما این را برای نماینده رسمی کشور (جعلی) اسرائیل نمی‌پسندیم.

در هر صورت، طبق آداب دیپلماتیک، وظیفه سفیر رسیدگی به توسعه روابط دو کشور است نه ترول کردن کشور ثالث. تمایل به آسیب رساندن به روابط جمهوری آذربایجان و ایران با چنین توییت‌هایی مغایر با موازین اخلاقی و فلسفه دیپلماسی است. آذربایجان و فضای اطلاعاتی آن نباید به محل درگیری اسرائیل و ایران تبدیل شود. در نهایت، ما امیدواریم که جناب سفیر اسرائیل از میزان سیاست تعادلی کشورمان به رهبری الهام علی‌اف در شرایط حساس ژئوپلیتیکی آگاه باشد.”

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کشور جمهوری آذربایجان ,

همچنین شبکه اینترنتی «باکو تی وی» جمهوری آذربایجان گفتگویی با خانم جمیله حسن‌زاده، مؤلف  کتاب مصور «قصه‌های اسرارآمیز تبریز» انجام داده است که در این مصاحبه تعلق شهر تبریز و مکتب مینیاتور تبریز به  فرهنگ ایران انکار می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال «باکو تی وی» با عنوان «انتشار نظر سفیر اسراییل درباره این کتاب منجر به عصبانیت تهران شد. شما این همه کتاب نوشته‌اید و در آن‌ها تعلق تبریز به فرهنگ ترک و آذربایجان را مورد تأکید قرار داده‌اید. چطور شد که ایرانی‌ها به این آثار شما توجه نکرده‌اند و  واکنشی نشان ندادند؟» پاسخ داد: واکنش نشان داده‌اند. یک بار این آلبوم افتاد به دست آن‌ها. کتاب مینیاتور آذربایجان. چه چیزهایی که در اینترنت ننوشتند؟! نوشتند این مال آذربایجان نیست، مال ایران است. چه چیزش ایرانی است؟ این‌ها همه آذربایجانی است. تبریز است. کدام ایران؟!  اهالی نیز تُرک بودند و نقاشان هم تُرک بودند!

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کشور جمهوری آذربایجان ,

همچنین سید عباس موسوی با اشاره به شیطنت‌های اخیر علیه روابط ایران و جمهوری آذربایجان گفت: همه می‌دانیم که برخی رژیم‌ها و دولت‌ها چه در منطقه و چه فرامنطقه، مخالف روابط گرم و برادرانه میان همسایگان به‌ویژه ایران و جمهوری آذربایجان هستند. آن‌ها نفع خود را در تنش دائمی میان دو همسایه برادر و مسلمان می‌دانند.

وی افزود: خوشبختانه این هوشیاری همواره در بین مقامات عالی‌رتبه دو کشور وجود داشته و سعی کردند به موقع وارد عمل شوند و توطئه‌ها را خنثی کنند. مردمان ایران و آذربایجان روابطی دلی و عاطفی دارند و عامل دین و مذهب و فرهنگ و تاریخ مشترک آن‌ها را به هم پیوند داده است. همین موضوعات، خوشایند برخی از جمله عوامل رژیم صهیونیستی نیست. دو کشور ایران و آذربایجان همواره به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یکدیگر احترام گذاشته‌ اند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کشور جمهوری آذربایجان ,

سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان با اشاره به توسعه روابط دو کشور در ماه‌های اخیر گفت: در طول دو ماه اخیر شاهد رفت‌وآمد بیش از 12 هیئت بلندپایه میان دو کشور بودیم که برای تقویت روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و امنیتی به تهران و باکو سفر کرده‌اند. همیشه بعد از این فعالیت‌ها برای گرم شدن روابط، منتظر اخلالگری و تخریبگری برخی عوامل ثالث بودیم و هستیم. اما دو کشور تصمیم و اراده بالای سیاسی دارند که به اخلالگری‌ها گوش ندهند.

وی با اشاره به توییت‌های فتنه‌جویانه‌ سفیر رژیم صهیونیستی در باکو افزود: سفیر رژیم صهیونیستی هم بچه است و کار‌های بچگانه می‌کند، ولی باید بداند در کجا دارد شیطنت و تفرقه‌افکنی می‌کند و خاک جمهوری آذربایجان در هیچ سطحی جای توطئه و شیطنت علیه ایران نیست، مطمئن هستم این موضوع بار‌ها به سفیر رژیم گوشزد شد و باز هم خواهد شد.

با توجه به گرم شدن روابط تهران-باکو طی ماههای اخیر به نظر می رسد که رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا به انحای مختلف مانع تداوم این روند شود که رفتارهایی از این دست می تواند از نمونه های چنین سیاستی از سوی این رژیم باشد.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا