آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومی

نقش خواهران امام رضا (ع) در تثبیت تشیع در باکو در هزار و دویست سال قبل

هنگامی که حضرت معصومه (س) وارد قم شدند، حضرت حکیمه و حضرت رحیمه نیز به باکو رفتند، و همانگونه که مرقد مطهر حضرت معصومه (س) قم را به قلب تشیع در مرکز ایران تبدیل کرد، مرقد مطهر بی بی حکیمه و بی بی رحیمه نیز باکو را به قلب تشیع در قفقاز تبدیل نمود.

پایگاه خبری حقایق قفقاز/  طرح استراتژیک امام کاظم (ع) با علم به وقایع پیش رو و پس از خود، چنین بود ‌که فرزندان پرشمار ایشان ( ۱۹ دختر که همگی مجرد ماندند و ۱۸ پسر ) در یک حرکت گسترده نهضتی، در بازه زمانی محدود به ایران تا یمن سرازیر شوند. با این طرح‌ استراتژیک محیط مدار که امام کاظم (ع) و فرزندانشان برای ما به ارمغان آوردند، شیعه در ایران نُضج گرفت. پیش از آن، تشیع در منطقه طبرستان تا بخش‌هایی از سیستان، ظهور و بروز داشت؛ اما تثبیت آن و شکل‌گیری یک ایران شیعه در دوره‌ی امام هفتم (ع) بود.

بخشی از پراکندگی و توزیع فرزندان امام موسی کاظم (ع) در پهنه سرزمینی ایران را در تصویر می‌بینید. ایشان بیشترین فرزند را بین ائمه (ع) داشتند. این شبکه فرزندان یکی از بهترین پایگاه‌های تثبیت جریان تشیع در آینده جهان شد. صفای باطن و سبک زندگی هر کدام از فرزندان امام کاظم(ع) توجه مردم مناطق گوناگون را به خود جلب می‌کرد و از همین رو مورد احترام‌شان قرار می‌گرفتند؛ و زمانی که تحت فشار حکومت جائر شهید می‌شدند مردم با عزت و احترام آنان را دفن کرده و مرقد مطهرشان محل ارتباط با خدا می‌شد و مردم به تدریج به دین و آیین ایشان درمی‌آمدند.

ما شیعه موسوی هستیم نه شیعه صفوی
برخی به اشتباه گفتند این صفویه بود که ایران را شیعه کرد؛ در حالی که صدها سال پیش از صفویه، حضرت امام موسی کاظم (ع) با ایجاد پایگاه‌های شیعه در بین مردم ایران، امکان تداوم حیات و ترویج شیعه و اسلام ناب را فراهم آورده بودند.

به نوعی می‌توان گفت: استراتژی حضرت در دوران خفقان حکومت عباسیون، تبلیغ و ترویج دین از راه تکثیر نسل بوده است. این دکترین، یکی از استراتژی‌های ما در جهان امروز می‌تواند باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا