آذربایجاناخباراوستیای جنوبیایرانروسیهعمومیگرجستان

نصب سردیس فردوسی در اوستیای شمالی

سردیس حکیم «ابوالقاسم فردوسی» یکی از مفاخر ایران زمین طی مراسمی با حضور «مهدی سنایی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در دانشگاه دولتی اوستیای شمالی در منطقه قفقاز شمالی نصب شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، مهدی سنایی در مراسم رونمایی از سردیس فردوسی گفت: رونمایی از این سردیس در اوستیای شمالی را می‌توان از جوانب و دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد.
وی افزود: این نماد یادآور آن است که باید همکارها در حوزه‌های علمی و فرهنگی را میان دو کشور گسترش داد و در این میان همکاری مناطق دو کشور به ویژه قفقاز شمالی نقش بسزایی می‌تواند برعهده بگیرد.

سنایی تصریح کرد: در زمان حاضر در ایران تلاش‌های گسترده‌ای برای تحکیم روابط ایران و روسیه از جمله با گسترش همکاری با جمهوری اوستیای شمالی بکار گرفته می‌شود زیرا روابط تاریخی نزدیکی بین ساکنان این منطقه و ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: به تازگی در ایران انتشار کتاب تاریخ، فرهنگ و سنت‌های اوستیای شمالی به زبان فارسی آغاز شده است.
گفتنی است، سردیس فردوسی شاعر حماسه سرای ایران به ابتکار مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه در محوطه دانشگاه دولتی اوستیای شمالی در مقابل ساختمان کتابخانه و دانشکده تاریخ این دانشگاه نصب شده است.
دانشگاه دولتی اوستیای شمالی با ایران روابط نزدیک دارد و آبان ماه دو سال پیش دوره آموزش زبان فارسی در این دانشگاه افتتاح شد.
این دانشگاه در شهر ولادی قفقاز واقع شده و از دانشگاه‌های بزرگ منطقه محسوب می‌شود.
اوستیا منطقه‌ی در دو طرف رشته کوه‌ای قفقاز، تقسیم شده بین فدراسیون روسیه و جمهوری گرجستان است که مردم آن ایرانی تبار هستند و به اوستیایی (آسی) یکی از زبان‌های ایرانی شرقی از خانواده هندواروپایی سخن می‌گویند و اوستیای جنوبی نیز در سال ۲۰۰۸ از گرجستان به طور یکجانبه اعلام استقلال کرد و باعث شد روابط روسیه وگرجستان بیش از هر زمانی تیره و تار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا