آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعمومیفیلم

برگزاری نخستین همایش خط و زبان فارسی در مسکو/ ویدیو

نخستین همایش خط و زبان فارسی با هدف پاسداشت زبان و ادب فارسی و نیز تقویت بنیان‌های همکاری بین کشور‌های فارس زبان در مسکو برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، نخستین همایش خط و زبان فارسی با هدف پاسداشت زبان و ادب فارسی و نیز تقویت بنیان‌های همکاری بین کشور‌های فارس زبان در مسکو برگزار شد.

مجتمع آموزشی پیام امام خمینی (ره) مسکو به عنوان بزرگترین آموزشگاه ایرانی در روسیه و آسیای میانه، میزبان نخستین همایش خط و زبان فارسی بود.

این همایش با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران و رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان و با هدف پاسداشت زبان و خط فارسی در کشور‌های فارسی زبان برگزار شد.

صفری، مدیر مجتمع آموزشی پیام امام خمینی (ره) مسکو، با اشاره به اینکه دانش آموزانی از ملیت‌های مختلف، از جمله روسیه، تاجیکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان در کنار دانش آموزان ایرانی در مجتمع پیام امام (ره) به تحصیل مشغول هستند، گفت: برای تقویت دوستی و مودت بین ملیت‌ها و ترویج زبان و خط فارسی این همایش برگزار شد. وی به گستره جغرافیایی زبان فارسی در کشور‌های مختلف اشاره و تاکید کرد: هم‌اکنون بیش از ۱۲۰ میلیون نفر در هشت کشور منطقه به زبان فارسی تکلم می‌کنند.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در این همایش، به منشاء توحیدی زبان و جنبه قراردادی و وضعی آن در یک محدوده و گستره جغرافیایی اشاره کرد و افزود: زبان به عنوان یک وسیله ارتباطی میان جوامع بشری است.

وی حفظ و نگهداری خط و زبان فارسی، به عنوان یکی از شاخه‌های خانواده زبان‌های هند و اروپایی را ضروری دانست و گفت: زبان فارسی دارای قدمت و تاریخی برجسته با گویش روان بسیار زیاد در محدوده جغرافیایی وسیع است که از گذشته تا کنون مشاهیر ادب پارسی همچون فردوسی طوسی برای حفظ آن تلاش کرده‌اند.

مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی سفارت ایران در روسیه، خانم فرجودی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان و «منیر پیکان» استاد خوشنویسی از کشور افغانستان از دیگر سخنرانان حضوری و برخط در این همایش بودند.

شاهنامه‌ خوانی و ارائه مقاله درباره شعرای نامدار ایران زمین و اجرای موسیقی سنتی توسط هنرمند اهل تاجیکستان از دیگر بخش‌های این همایش بود.

در حاشیه این همایش، ضمن برپایی نمایشگاه مشاهیر ادبی و خط فارسی، بنیاد مطالعات اسلامی ابن‌سینا نیز تعدادی از کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان، زبان و ادبیات فارسی، شعر و ادبیات را که به زبان روسی منتشر کرده است، به نمایش گذاشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا