اخباراردبیلویژه

موج شور حسینی در آستانه ماه محرم در اردبیل؛ آیین سنتی “طشت‌گذاری” در پایتخت حسینیت + تصاویر ‌و فیلم

مراسم سنتی طشت‌گذاری باحضور خیل عاشقان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) در آستانه ماه محرم در اردبیل برگزار شد.

به گزارش  مرکز فرهنگی قفقاز، به رسم دیرین مراسم طشت‌گذاری در آستانه ماه محرم در مسجد جامع اردبیل باحضور خیل عاشقان حضرت اباعبدالله‌الحسین و حضرت ابوالفضل(ع) در دیار دارالارشاد برگزار شد.

امروز اردبیل حال و هوای معنوی خاصی به خود گرفته بود و از جای جای ایران عاشقانی خود را به مسجد جامع رسانده بودند تا در مراسم طشت‌گذاری اردبیل که نظیر و نمونه‌ای در دنیا ندارد، شرکت کنند.

در این روز اشک و ماتم در چهره عاشقان حضرت امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) نقش بسته بود و همگان آمده بودند تا عشق و ارادت خود را به حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) نشان دهند.

امروز در آستانه ماه محرم مردم اردبیل به رسم دیرین تاریخ معنوی این شهر مراسم طشت‌گذاری را برگزار کردند که عاشقان و عارفان این دیار با اجرای مداحی و سینه‌زنی به استقبال ماه محرم رفتند.

بیرق‌های سیاه در خیابان‌ها و بازارهای اردبیل به پا شد

در آستانه ماه محرم بیرق‌های سیاه در خیابان‌ها و بازارهای استان اردبیل به پا شد و جای جای این دیار دارالارشاد از پرچم‌های سیاه پوشیده شده که همه اینها نشان از فرا رسیدن ماه محرم، ماه عشق و ماتم است.

کودکانی که پیراهن سیاه و شال عزا به تن کرده بودند امروز در مراسم طشت‌گذاری همراه خانواده‌های خود شرکت کردند تا بگویند که ما نیز ادامه دهنده نهضت حسینی هستیم.

امروز همه از کودک و پیر و جوان گرفته تا بیماران آْمده بودند تا در مراسم طشت‌گذاری شرکت کنند که هرکدام نیت و حاجت خود را داشتند و آمده بودند تا در ثواب این مراسم شریک باشند.

آرزویم فرج امام عصر(عج) و شفای بیماران است

یکی از عزاداران که در مراسم سنتی طشت‌گذاری اردبیل شرکت کرده بود با اشاره به اینکه من همه ساله به این مراسم می‌آیم، گفت: هرکسی با خلوص نیت در این مراسم شرکت کند بی‌شک تمام آرزوهایش برآورده می‌شود و آرزوی من نیز تعجیل در ظهور امام عصر(عج) و شفای تمام بیماران مسلمان است.

وی تصریح کرد: امروز همه یک دست لباس ماتم و عزا به تن کرده و در مراسم طشت‌گذاری اردبیل شرکت کردند و این عاشقان در دیار دارالامان، شهر اردبیل زبانزد خاص و عام در برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان هستند.

روزها انتظار حضور در مراسم طشت‌گذاری اردبیل را می‌کشیدم

سرلشکر عطالله صالحی، جانشین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: روزها و ماه‌ها انتظار می‌کشیدم که در آئین سنتی طشت‌گذاری اردبیل شرکت کنم و امروز این توفیق برایم حاصل شد که هم‌اکنون حس و حال عجیبی دارم.

وی با اشاره به اینکه مراسم طشت‌گذاری اردبیل در آستانه ماه محرم زبانزد خاص و عام است، افزود: من هرسال خود را به این مراسم باشکوه می‌رسانم تا از ثواب و اجر آن بی‌نصیب نباشم.

جانشین ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: اردبیلی‌ها عشق و ارادت خاصی به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و عملدار کربلا، حضرت ابوالفضل(ع) دارند و مراسم عزاداری این شهر در ماه محرم زبانزد دنیاست که این مراسمها حال و هوای خاص معنوی به انسان می‌دهد.

آغاز آئین عزاداری با “طشت‌گذاری” در پایتخت حسینیت

آغاز آیین عزاداری ماه محرم در استان اردبیل به ویژه مرکز استان همزمان با ۲۷ ذی الحجه و با مراسم طشت ‌گذاری در اردبیل برگزار می ‌شود که انجام مراسم طشت‌ گذارى از گذشته تاکنون در استان اردبیل به منزله اعلام رسمى شروع سوگوارى است.

از روز آغاز آئین طشت‌گذاری تمامی مردم استان اردبیل خود را برای سپری ایامی به سوگ و عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) مهیا می‌سازند و از آن روز مساجد و تکایا سیاه پوش مى‌‏شوند و در بازار و کاروانسراها و خیابان‌ها پرچم‌هاى سیاه به اهتزاز درمى‏‌آید و در کنار این امر جشن و شادمانى‏ها تعطیل مى‏‌گردد و تفریحات معمولى نیز به ندرت در سطح شهر به چشم می‌خورد.

طی این مراسم سنتی سوگواران پس از مدیحه‌ سرایی و عزاداری طشت‌هایی را به یاد تشنه کامی شهیدان کربلا پر از آب کرده و با زیارت کردن این طشت‌ها آب آن را به عنوان تبرک بر سر و صورت خود می‌‌ریزند.

این آیین که حال و هوای خاص و اوج عشق به ساحت سیدالشهدا (ع) و تشنه لبان کربلا را گویاست در مدت ۳ روز و در تمام شهرها و روستاها به انجام می‌‌رسد تا از ابتدای محرم مردم به شکل رسمی عزاداری خود را در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها انجام.

آری امروز جای جای شهر اردبیل مملو از عاشقان بیرق به دست بود، کودکان و جوانان، مردان و زنان دیار دارالارشاد، پایتخت حسینیت همه و همه آمده بودند تا با برگزاری آئین سنتی طشت‌گذاری به استقبال ماه محرم بروند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا