آخرین اخباراخبارارمنستانایرانترکیهعمومی

مواضع مخالفان اردوغان در خصوص سخنان اخیر بایدن در مورد نسل کشی ارامنه

همه احزاب مخالف اردوغان به استثنای حزب دموکراتیک خلق‌ ها به عنوان نهاد اقماری پ.ک.ک، علیه جو بایدن موضع گرفته‌ اند و حزب حاکم را در این موضوع تنها نگذاشته اند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز،  نگاهی به مواضع سران احزاب و جریانات سیاسی مخالف دولت اردوغان موید این است که بخش ناچیزی از مخالفین از اقدام جو بایدن در به رسمیت شناختن نسل‌ کشی ارامنه استقبال کرده‌ اند.

حزب پیشرفت و دموکراسی به رهبری علی باباجان از احزابی است که در این مورد موضع خاصی اتخاذ نکرد. باباجان حاضر شد در توییت خود، قهرمانی کشتی گیران ترکیه را تبریک بگوید اما در مورد اقدام بایدن، سکوت کند.

اما حزب تحت امر او بیانیه‌ ای صادر کرده و اقدام بایدن را قرائت یک جانبه و جانب دارانه تاریخ تلقی و آن را محکوم کرده است.

این حزب همچنین معتقد است که سیاست خارجی ضعیف دولت اردوغان، این زمینه را فراهم آورد که جو بایدن به راحتی چنین اقدامی‌ انجام دهد.

احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده با نوشتن چندین پیام و بیانیه اقدام جو بایدن را محکوم کرده است.

حزب تحت امر وی نیز با انتشار بیانیه ای مفصل، اقدام آمریکا را به مثابه سوء استفاده از مسائل تاریخی، طرح اتهام و افترا علیه ترکیه و تلاش برای بی‌ اعتبار کردن این کشور قلمداد کرده و خواستار آن شد که دولت با یک سیاست خارجی قدرتمند از قفقاز و خاورمیانه تا بالکان و آفریقا و دیگر مناطق در کنار مظلومین باشد.

اما حزب دموکراتیک خلق‌ ها از نهاد های اقماری گروه تروریستی پ.ک.ک که در پارلمان ترکیه صاحب ۱۰ درصد از کرسی‌ ها است و ۶۰ کرسی در اختیار دارد، به دولت اردوغان توصیه کرده که با واقعیت کنار بیاید و بپذیرد که سپاه عثمانی در سال ۱۹۱۵ میلادی مرتکب یک نسل‌ کشی بزرگ شده است.

گارو پایلان، معاون اقتصادی این حزب که اصالتاً ارمنی و نماینده مردم دیاربکر در پارلمان ترکیه است، خواهان آن شده که دولت ترکیه، اسامی‌ فرماندهان وقت سپاه عثمانی مسبب نسل‌ کشی ارامنه را اعلام کند و نه‌ تنها با واقعیت تاریخی نسل‌ کشی کنار بیاید بلکه تعریف شهروندی ترکیه را در متن قانون اساسی تغییر دهد. (در متن قانون اساسی ترکیه، تمام شهروندان این کشور تُرک شناخته شده‌ اند)

مرال آکشنر رهبر حزب خوب که در کنار کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق، ائتلاف ملت را علیه اردوغان تشکیل داده، بیانیه مفصلی نوشته و اقدام بایدن را تلاش برای طرح افترا و خصومت با «ملت ترک» دانسته و اعلام کرده که دولت و مردم ترکیه نباید این مسئله را جدی بگیرند.

اما قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق ترجیح داده در توییت شخصی خود، روز جهانی دامپزشک را تبریک بگوید و کاری به اقدام جو بایدن در مورد نسل‌ کشی ارامنه نداشته باشد.

در مقابل فایق اوزتراک سخنگوی حزب جمهوری خلق، موضوع ۱۹۱۵ را به عنوان «رویدادهای تلخ» توصیف کرده و اقدام بایدن را محکوم کرده است.

تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب اسلام‌ گرای سعادت (شاگردان مرحوم اربکان)، که حزب وی نسبت به آکپارتی یک حالت بینابینی موافق–مخالف دارد به شدت اقدام بایدن را محکوم کرده و به جنایات آمریکا در افغانستان، ویتنام، عراق و دیگر مناطق جهان اشاره و اعلام کرده که آمریکا حق ندارد علیه ترکیه اتهام‌ پراکنی کند.

گلتکین اویسال رهبر حزب دموکرات نیز هشتگ دروغ ۱۹۱۵ را به راه انداخته و اقدام جو بایدن را محکوم کرده است.

این مواضع نشان می‌ دهد که به استثنای نهاد اقماری پ.ک.ک، همه احزاب مخالف نیز با اندکی تُن بالا و پایین، علیه جو بایدن موضع گرفته‌ اند و در این میانه، دولت و حزب حاکم تنها نمانده و این موضوع به آلت سیاسی و رقابت حزبی داخلی تبدیل نشده است.

همچنین برخی کاربران در فضای مجازی خواهان پاسخ ترکیه به این اقدام رئیس‌ جمهور آمریکا شده و تعطیلی پایگاه‌ های نظامی‌ محل حضور نیرو های آمریکایی از جمله اینجرلیک و کورجیک را از رئیس‌ جمهورشان طلب کرده‌ اند.

یکی از موضوعات مهم در مورد واکنش‌ های احتمالی  ترکیه به اقدام جو بایدن این است که در مکالمه اردوغان–بایدن و همچنین در گفتگوی سالیوان–کالن بر این تأکید شده که روسای جمهور ترکیه و آمریکا در نشست سران ناتو در بروکسل دیدار خواهند کرد و شواهد نشان می‌ دهد که چنین چیزی به این معنی است که ترکیه، گزینه‌ های چندانی برای اتخاذ موضع سفت و سخت در برابر آمریکا ندارد.

منبع: آناج

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا