آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیقره باغ

معرفی تحریف آمیز جمهوری آذربایجان به چینی ها

در راستای معرفی تحریف آمیز و مغایر با هویت و تاریخ واقعی آذربایجان و آران توسط دولت باکو، خبرگزاری آذرتاج از فارغ التحصیل شدن نخستین گروه از دانشجویان "آذربایجان شناس" چین خبر داد!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، آذرتاج گزارش داد: « در دانشگاه زبان های خارجی پکن، مراسم دفاعیه پایان نامه های دانشجویان رشته زبان آذربایجانی برگزار شد. از میان 9 نفر دانشجوی زبان آذربایجانی در این دانشگاه، طبق مقررات دانشگاه پنج نفر در مراسم دفاعیه از پایان نامه خود دفاع کردند و پایان نامه چهار نفر دیگر براساس ارزیابی اساتید دفاع شد.

وانگ سیوان، لو شی، بو چینیو، تانگ یوشون و هو آیجینگ که برای دفاع از پایان نامه خود پذیرفته شده بودند، ابتدا به تفصیل آثار فارغ التحصیلی را به زبان آذربایجانی توضیح دادند که شامل زبان، فرهنگ، تاریخ آذربایجان، جنگ قبلی قره باغ و سایر موضوعات  بود. در پایان، دانشجویان به سوالات دکتر آغشین علی اف،رئیس گروه زبان آذربایجانی دانشگاه، دانشیار گروه زبان ترکی، دکتر لیو گائو، زبان شناس و دکتر زبان شناسی گوان بو، رئیس گروه زبان ترکی این دانشگاه پاسخ گفتند.

نگارش پایان نامه های این دانشجویان زیر نظر علمی دکتر آغشین علی اف، رئیس گروه زبان آذربایجانی به پایان رسید. لازم به ذکر است که در سال 2015، وزارت آموزش و پرورش چین تصمیم به تأسیس رشته تخصصی زبان آذربایجانی در دانشگاه زبان های خارجی پکن گرفت که عمدتاً به آموزش پرسنل وزارت خارجه چین و سایر سازمان های دولتی چین می پردازد. در سال تحصیلی 2016 زبان آذربایجانی به عنوان زبان سوم تدریس شد. با تصمیم این وزارتخانه در سال 2018 پذیرش در رشته زبان آذربایجانی از طریق کنکور سراسری انجام شد. گروه زبان آذربایجانی علاوه بر تربیت آذربایجان پژوهان چینی، نقش مهمی در توسعه روابط آموزشی و علمی بین چین و آذربایجان دارد.

با ابتکار و حمایت طرف آذربایجانی در سال های اخیر چندین بار رویدادهای مربوط به جمهوری آذربایجان در این دانشگاه برگزار شده و پروژه هایی در راستای ترویج “واقعیت های” آذربایجان، زبان و فرهنگ آذربایجان اجرا شده است. در چارچوب «سال عمادالدین نسیمی» در سال 2019، این دانشگاه میزبان نمایشگاه زبان و ادبیات آذربایجانی با حمایت “بنیاد حیدر علی اف” بود. در «سال نظامی گنجوی» مجله علمی به مناسبت هشتصد و هشتادمین سال تولد شاعر و متفکر بزرگ آذربایجانی، نظامی گنجوی در قالب طرح علمی و ادبی «میراث نظامی» که توسط گروه زبان آذربایجانی اجرا می شود، منتشر شد. این مجله شامل 11 اثر از دانشجویان چینی در رشته زبان آذربایجانی است.

دانشجویان زبان آذربایجانی دانشگاه زبان های خارجی پکن که بیش از صد زبان خارجی در آن تدریس می شود، دوره کارآموزی را در خبرگزاری آذرتاج گذراندند. آنها با شرکت در ترجمه و ویرایش اخبار آذرتاج به زبان چینی، دانش خود را در مورد زبان آذربایجانی بهبود بخشیدند و همچنین با پیشرفت کشورمان و فرهنگ غنی مردم آذربایجان آشنا شدند. بعلاوه، این دانشجویان رشته زبان آذربایجانی، از نزدیک با دفتر خبرنگاری خبرگزاری آذرتاج در جمهوری خلق چین همکاری کردند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا