آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومی

لغو محدودیت های حضور در مساجد جمهوری آذربایجان

سایت های "اپراتیو تی وی" و "اسلام آذری" جمهوری آذربایجان از لغو محدودیت های حضور در مساجد این کشور و آزاد شدن حضور در مساجد برای اقامه نماز خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، اپراتیو تی وی گزارش داد: « مساجد آذربایجان که با محدودیت های دو ساله مواجه بودند، سرانجام در این هفته درهای خود را به روی مؤمنان باز کردند. هفته گذشته تمامی ممنوعیت هایی که از سوی هیات وزیران برای مساجد اعمال شده بود، لغو شد. مساجد بدون محدودیت در فاصله گذاری، تعداد حضار در مسجد و سایر محدودیت ها در این جمعه پذیرای مومنان بود. البته قانون آزادی دینی که در حال حاضر در مجلس ملی جمهوری آذربایجان در حال بررسی است، جهات کاملاً متفاوت دیگری از ممنوعیتها را برای مساجد تدارک دیده است. با این حال، این تغییرات در قانون آزادی های دینی هیچ محدودیتی از نظر تعداد، برای حضور در مساجد ایجاد نخواهد کرد!»
اسلام-آذری نیز در روز ششم مارس خبر داده بود: « از ششم مارس (15 اسفند) محدودیت تعداد حضّار در عبادتگاه ها برداشته شد. در این باره، علی اسدوف، نخست وزیر جمهوری آذربایجان بخشنامه امضا کرد. بر اساس این تصمیم، محدودیت اعمال شده برای تعداد افراد حاضر در مساجد و اماکن عبادتگاهی لغو شد.»
گفتنی است دولت لائیک جمهوری آذربایجان طی سال های اخیر با تصویب قوانین و اتخاذ سیاست های خاص، برای خنثی سازی حضور شهروندان در مساجد و جلوگیری از تاثیرات مثبت سیاسی و آگاهی بخشی حضور در مساجد، تلاش کرده است که یا از حضور بصیرتمندانه انسان ها در مساجد جلوگیری کند یا حضور شهروندان جمهوری آذربایجان در مساجد را به حضوری صوری و فاقد بصیرت سیاسی و معنوی تبدیل کند و تحت کنترل خود در آورد. دولت لائیک جمهوری آذربایجان از فرصتی که شیوع بیماری کرونا و ضرورت تعطیلی مساجد یا اعمال محدودیت ها برای حضور در مساجد ایجاد کرده بود، برای پیشبرد این سیاست خود جهت به خدمت گرفتن دین برای تحکیم لائیسم و سکولاریسم در جمهوری آذربایجان با مهارت استفاده کرد. اخیرا مجلس جمهوری آذربایجان نیز برای تقویت کنترل دولت لائیک بر امور دین اسلام در این کشور، قانونی را مصوب کرد که اختیار عزل و نصب امامان مساجد جمهوری آذربایجان را از اداره مسلمانان قفقاز سلب و در اختیار کمیته دولتی امور دینی قرار داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا