آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیقره باغقره باغ

علی کریم لی: خطوط مواصلاتی که قرار است جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل کند، تحت کنترل روسیه خواهد بود

علی کریم لی، رییس حزب جبهه خلق جمهوری آذربایجان گفت: علت ابراز اطمینان خاطر الهام علی اف، رییس جمهوری این کشور در مورد حتمی بودن گشایش راه آهن جمهوری آذربایجان به نخجوان از مسیر استان سیونیک ( به تعبیر آذربایجانی ها زنگزور)، تمایل روسیه به احداث شدن این راه آهن است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، علی کریم لی در گفتگو با کانال یوتیوبی “ساعت آذربایجان”، گفت: « این راه آهن بیش از آن که برای جمهوری آذربایجان منافع داشته باشد، برای روسیه و ارمنستان لازم است. روسیه می خواهد این مسیر گشوده شود و این کار را خواهد کرد.»

علی کریم لی با اشاره به دسترسی آسان جمهوری آذربایجان به نخجوان در سال های گذشته و شرایط کنونی گفت: « محاصره چندان جدی نیز برای نخجوان وجود ندارد. نخجوان با ترکیه مرتبط است. از طریق ایران نیز، جمهوری آذربایجان با نخجوان ارتباط دارد. »

رییس جبهه خلق جمهوری آذربایجان مسیرهای ارتباطی کنونی این کشور با نخجوان را مطمئن تر از مسیر ارمنستان دانست و گفت: « خطوط مواصلاتی که قرار است از طریق ارمنستان، جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل کند، تحت کنترل روسیه خواهد بود. مگر برای ما فرقی می کند که مسیر ارتباطی مان به نخجوان تحت کنترل روسیه باشد یا ایران؟ در هر دو مورد ممکن است در برخی شرایط تاریخی، مشکلاتی بروز کند. جمهوری آذربایجان برای رابطه با ترکیه نیز راه ارتباطی قابل اطمینان تری از مسیر گرجستان دارد و راه آهن باکو – قارص از طریق گرجستان در حال فعالیت است که نه روسیه و نه ارمنستان نمی توانند در آن دخالت کنند. اما، در دهلیز مواصلاتی زنگزور ( سیونیک)، در هر زمانی ارمنستان و روسیه می توانند دخالت کنند. زیرا، آن اراضی را به ما نخواهند داد و آن اراضی مایملک جمهوری آذربایجان نخواهد شد. وزارت امنیت فدرال روسیه آنجا را کنترل خواهد کرد و این برای روسیه لازم است که به ارمنستان و ترکیه و ایران، مسیر راه آهن داشته باشد. زیرا، مسیر راه آهن روسیه به ارمنستان از طریق گرجستان، برای روسیه قابل اطمینان نیست. همچنین، ارمنستان نیز از راه آهنی که در زنگزور ایجاد خواهد شد، سود زیادی خواهد برد. زیرا، ارمنستان راه جایگزین برای ارتباط با روسیه، بجای راه آهن گرجستان به دست خواهد آورد. چراکه، روسیه و ارمنستان، گرجستان را شریک قابل اعتمادی برای خود نمی دانند.»

علی کریم لی گفت: « روسیه و ارمنستان  طور دیگری نمی توانستند این راه آهن را میان خود برقرار کنند. البته، این راه آهن برای جمهوری آذربایجان نیز از نظر معنوی اهمیت دارد که در کشور خودمان سوار قطار بشویم و به راحتی به نخجوان برویم! اما، در هر حال، روسیه و ارمنستان نفع بیشتری از این راه آهن خواهند برد. الهام علی اف نیز با توجه به این ملاحظات و با اطمینان در مورد تمایل روسیه به گشایش این راه آهن و مسیرهای ارتباطی، زبان به تهدید باز و تظاهر می کند که اگر به زور هم که شده، این دالان را ایجاد خواهد کرد! تا در آینده، وقتی این طرح محقق می شود، الهام علی اف هم وانمود کند که قدرت و توان او موجب احداث این راه آهن شد!»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا