آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

علی اف: برقراری صلح میان باکو و ایروان منوط به گشایش دالان حمل ونقل از جنوب ارمنستان است

الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان برقراری صلح میان این کشور و ارمنستان را بدون گشایش دالان حمل و نقلی از جنوب ارمنستان غیرممکن دانست!

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری آپا، الهام علی اف در چهارمین مجمع جهانی باکو تحت عنوان ” تهدیدات نظام جهانی” گفت: « تصمیم خیلی سریع برای گشایش “کریدور زنگزور” یکی از عناصر اساسی صلح آینده در منطقه است. اگر این مسیر رفت و آمد به ما داده نشود، صحبت از صلح بسیار دشوار خواهد بود و تمام تلاش جمهوری آذربایجان برای همزیستی عادی و همسایگی عادی با ارمنستان بیهوده خواهد بود. این، موضوع خیلی مهمی است و آذربایجان حق مطالبه آن را دارد. دولت ارمنستان بیانیه مربوطه را امضا کرده است.همچنین ما به عنوان کشوری که از اشغال رنج برده و در جنگ پیروز شده است، حق اخلاقی داریم که آن را مطالبه کنیم.»
الهام علی اف منطقه برای جنوب ارمنستان از نام جعلی زنگزور غربی استفاده می کند و مسیر حمل و نقلی مورد نظر خود در این منطقه را “کریدور زنگزور” می نامد.
اما، مقامات ارمنستان اعلام کرده اند که هیچ نوع دالانی از منطقه جنوب ارمنستان در اختیار جمهوری آذربایجان قرار نخواهند داد و فقط حاضر به گشایش جاده های ارمنستان به روی جمهوری آذربایجان و اتصال مجدد خط آهن دو کشور به همدیگر هستند.
رسانه های باکو ارمنستان را تهدید می کنند که اگر به جمهوری آذربایجان از منطقه جنوب ارمنستان “کریدور” داده نشود، بار دیگر جمهوری آذربایجان در مقابل ارمنستان به زور متوسل خواهد شد و “دالان لاچین” را که ارمنستان را به خان کندی، مرکز قره باغ کوهستانی متصل می کند، مسدود خواهد کرد یا تحت کنترل جمهوری آذربایجان درخواهد آورد!!
هم اکنون براساس توافق 10 نوامبر 2020 سران باکو و ایروان و مسکو، دالان لاچین تحت کنترل نظامیان حافظ صلح روسیه قرار دارد.
قابیل حسینلی، مشاور پیشین رییس جمهوری آذربایجان و تحلیلگر مسایل سیاسی به سایت مدرن گفت: « همه دنیا می دانند که این سرزمین ها متعلق به آذربایجان است. از ما گرفته اند و به ارامنه داده اند. البته ما نمی خواهیم این دالان ( دالان از جنوب زنگزور) به زور گشوده شود. ما به ارمنستان فرصتی برای تجدید نظر و تصمیم گیری می دهیم. اما اگر مجبور شویم، به زور این مساله را حل می کنیم، یا کریدور لاچین بسته خواهد شد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا