آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومی

علی اف: آمریکا سیاست متعادلی را در قبال باکو و ایروان دنبال نمی کند

«الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان گفت: دولت جدید آمریکا سیاست متناسب و متعادلی را در قبال جمهوری آذربایجان و ارمنستان دنبال نمی کند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، علی اف امروز ( سه شنبه ) طی سخنانی در کنفرانس «نگاهی جدید به منطقه قفقاز جنوبی و توسعه و  همکاری در دوران پساجنگ» در باکو برگزار شد در پاسخ به سوالی در باره نقش آمریکا در دوران پساجنگ در قفقاز، افزود: باکو تا به حال هیچ پیامی از دولت جدید آمریکا دریافت نکرده است.

وی با اشاره به این که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا مدتی پیش با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان تماس تلفنی داشته است، گفت: نمی‌دانم در این تماس تلفنی درباره چه چیزی صحبت شده، ولی به هر حال تعادل در مناسبات باکو ایروان برهم خورده است.

رییس جمهوری آذربایجان تصریح کرد: این به آن معنی نیست که ما منتظر تماس تلفنی وزیر امور خارجه آمریکا هستیم، ولی بلینکن نماینده کشوری است که ریاست «گروه میانجی مینسک» ویژه حل مناقشه «قره باغ» را برعهده دارد و باید رویکرد متعادلی بین دو طرف این مناقشه داشته باشد.

آمریکا به همراه روسیه و فرانسه ریاست مشترک در گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاسیس شده در سال ۱۹۹۲ میلادی برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را بر عهده دارد.

فعالیت ۲۸ ساله این گروه میانجی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه بی‌نتیجه بوده است و جمهوری آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه آغاز شده در ششم  مهر ماه سال گذشته توانست سرزمینهای خود را از اشغال نیروهای ارمنستان در قره باغ آزاد کند.

علی اف در بخشی از سخنان خود در این کنفرانس همچنین گفت: جمهوری آذربایجان باز هم منتظر پیشنهادات گروه مینسک درباره برقراری صلح و ثبات در منطقه قفقاز خواهد بود.

وی با اشاره به این که گروه مینسک می‌تواند نقشی را در دوران پساجنگ در قفقاز ایفا کند، افزود: امیدوارم میانجیگران این گروه در آینده نزدیک با پیشنهادات خود به منطقه سفر کنند و ما در صورت ارایه پیشنهادی از سوی آنها، این پیشنهادات را با دقت بررسی خواهیم کرد.

رییس جمهوری آذربایجان دیروز (دوشنبه) نیز در مراسمی در باکو، میانجیگران بین‌المللی حل مناقشه قره باغ را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: آنها طی سالهای طولانی با ادامه دادن مذاکرات، ما را فریب دادند و در راستای جلوگیری از حل مناقشه قره باغ و تبدیل آن به یک «مناقشه راکد» تلاش می‌کردند.

به گفته علی اف، نهادهای بین‌المللی می‌خواستند سرزمینهای اشغالی جمهوری آذربایجان در قره باغ را به ارامنه واگذار کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا