آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیقره باغقره باغ

علت تنش لفظی میان باکو و مسکو

یک تحلیلگر سیاسی جمهوری آذربایجان بروز تنش لفظی میان وزارتخانه های خارجه این کشور و روسیه را  با افزایش تمایل ارامنه دارای گذرنامه  روسیه به سفر به جمهوری آذربایجان همزمان با تقویت احتمال پیشرفت در حل مناقشه قره باغ در ماه های آتی مرتبط دانست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی پوبلیکا، ایلقار ولی زاده، تحلیلگر سیاسی با اشاره به تسلیم چهار یادداشت اعتراض مسکو به باکو طی سه ماه اخیر بخاطر ایجاد برخی  محدودیت های باکو برای سفر ارامنه شهروند روسیه به جمهوری آذربایجان گفت : « روی آوردن ارامنه دارای تابعیت روسیه به جمهوری آذربایجان دارای ماهیت خرابکارانه است. چه روی داده است؟ چرا به یک باره تمایل ارامنه روسیه به سفر به جمهوری آذربایجان افزایش یافته است؟ یادم نمی آید که طی ده ، پانزده سال گذشته چنین اتفاقاتی افتاده باشد و وزارت خارجه روسیه بخاطر آن طی چهار ماه سه یادداشت با لحن تند به جمهوری آذربایجان داده باشد. »

این تحلیلگر جمهوری آذربایجان افزود : « برخی محافل تلاش دارند که نشانه های مثبتی را درباره مناقشه قره باغ مشاهده می شود، از بین ببرند. در همین ارتباط ، برخی نمایندگان سیاسی ارمنستان نیز طی روزهای اخیر خوش بینی جمهوری آذربایجان درباره مناقشه قره باغ را بی اساس خوانده اند.»

همچنین الچین میرزابیگلو، یک تحلیلگر سیاسی دیگر جمهوری آذربایجان در پاسخ به سوال پایگاه اینترنتی “آخار” مبنی بر اینکه ” چرا باکو به ارامنه دارای گذرنامه روسیه اجازه سفر به جمهوری آذربایجان را نمی دهد؟” گفت : « براساس آمار رسمی سفارت ارمنستان در روسیه، حدود دو تا دو و نیم میلیون نفر ارمنی در روسیه زندگی می کنند. منابع رسمی روسیه نیز این رقم را یک میلیون و دویست هزار نفر اعلام می کنند.  شمار ارامنه ساکن روسیه اساسا پس از فروپاشی شوروی و براثر مهاجرت افزایش یافته است. در حالی که در سال ۱۹۸۹ ، آمار ارامنه ساکن روسیه ۵۳۲ هزار نفر بود، در سرشماری ۲۰۱۰ ، شمار ارامنه ساکن روسیه یک میلیون و دویست هزار نفر ثبت شد.»

الچین میرزابیگلو افزود : « نه قوانین ارمنستان و نه قوانین روسیه، تابعیت دوگانه را ممنوع نکرده است. براساس قانون روسیه، فرد دارای تابعیت مضاعف باید سازمان های ذیربط این کشور را از آن مطلع کند. اما، براساس قانون ارمنستان، شهروندان این کشور در صورت کسب تابعیت مضاعف ملزم به اعلام آن به دولت ارمنستان نیستند. براساس آمار وزارت کشور روسیه، در سال ۲۰۱۷  به حدود ۲۵ هزار نفر اتباع ارمنستان تابعیت روسیه داده شده است. اگر این رقم را ملاک بگیریم، طی ۲۳ سال گذشته تقریبا ۶۰۰ هزار نفر از اتباع ارمنستان توانسته اند تابعیت روسیه دریافت کنند. به این رقم باید شهروندان ارمنی تبار روسیه را نیز اضافه کرد که آنها هم توانسته اند تابعیت ارمنستان را دریافت کنند که تعداد این قبیل افراد نیز در سال ۲۰۱۷ هفت هزار نفر بوده است. »

این تحلیلگر سیاسی جمهوری آذربایجان افزود : « ارامنه ای که در ساختارهای سیاسی روسیه ریشه دوانده اند و هواداران آنها،  از این آمارها اطلاع دارند و خوب می دانند که جمهوری آذربایجان با اطلاع از همین موضوع، اجازه ورود ارامنه دارای گذرنامه روسیه به جمهوری آذربایجان را نمی دهد.»

در همین حال، برخی پایگاه های اینترنتی جمهوری آذربایجان در تحلیل دیدار اخیر المار محمدیاروف و زُهراب ( سهراب ) مناتساکانیان، وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پاریس در روز ۱۶ ژانویه و همزمان با آن ، سفر ظاهرا شخصی نیکلای سارکوزی، رییس جمهوی پیشین فرانسه به باکو و دیدارش با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان ، از تلاش های فرانسه برای تدارک دیدار سران باکو و ایروان خبر دادند.  در این گزارش ها درباره تلاش پاریس برای دیدار مجدد وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ماه فوریه آینده در فرانسه و نهایی کردن برنامه دیدار آتی الهام علی اف و نیکول پاشینیان ، سران باکو و ایروان در پاریس خبر داده شده  و حساسیت روسیه را به این تلاش های فرانسه گوشزد شده است.

گفتنی است وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اخیرا از لحن تحکم آمیز ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در قبال دولت جمهوری آذربایجان در اعتراض به جلوگیری از ورود برخی از اتباع روسیه به جمهوری آذربایجان اظهار گلایه کرد و نوشت جمهوری آذربایجان یک دولت مستقل است و روسیه نباید با لحن تحکم آمیز با این کشور سخن بگوید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا