آذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

عضو مرکز مطالعات سیاسی – نظامی روسیه؛رزمایش مشترک ایران و روسیه باعث تحکیم امنیت خزر می شود

عضو مرکز مطالعات سیاسی – نظامی روسیه با بیان اینکه ایران و روسیه مسئولیت اصلی در تامین امنیت دریای خزر را دارند، خاطرنشان کرد که رزمایش دریایی اخیر دو کشور به تحکیم امنیت دریای خزر کمک می کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز «آناتولی تسیگانوک» با بیان این مطلب که ایران و روسیه مخالف حضور نیروهای فرامنطقه ای و بیگانه در منطقه خزر هستند، اظهار داشت: حضور این نیروها هیچ کمکی به تامین امنیت دریای خزر نمی کند.
وی اظهار داشت: اطمینان دارم که اگر نیروهای بیگانه ازجمله نیروهای آمریکایی در دریای خزر حضور یابند، ثبات کشورهای منطقه به خطر خواهد افتاد.

**ایجاد هرج و مرج و بی ثباتی شیوه معمول آمریکا است
کارشناس مرکز مطالعات سیاسی – نظامی روسیه معتقد است که ایجاد هرج و مرج و بی ثباتی شیوه معمول آمریکا برای تسلط بر مناطق مختلف جهان است و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در این عرصه واشنگتن را کمک می کند.
وی گفت: با توجه به این واقعیت و اقدامات و کارنامه سیاه نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان، باید از هر امکانی برای جلوگیری از ورود غرب و آمریکا به منطقه خزر استفاده کرد و از هم اکنون هماهنگی و برنامه ریزی های لازم را در دستور کار قرار داد.
به گفته تسیگانوک، برای موفقیت این هدف نیاز است تا همه کشورهای حاشیه دریای خزر در تامین امنیت این پهنه آبی مشارکت داشته باشند ضمن اینکه با امضا کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، زمینه برای تامین امنیت خزر توسط پنج کشور ساحلی فراهم شده است.

**رزمایش دریایی امنیت خزر را تضمین می کند
تسیگانوک در ادامه گفت که برگزاری رزمایش دریایی مشترک بین ایران و روسیه امنیت دریای خزر را تضمین می کند؛ دو کشور سه سال پیش نیز چنین رزمایشی برگزار کردند و ناوهای دو کشور سفرهای دوستی به بنادر یکدیگر داشتند.
کارشناس مرکز مطالعات سیاسی – نظامی روسیه خاطرنشان کرد: ایران و روسیه بزرگترین نیروی دریایی در دریای خزر را دارند و با توجه به این شرایط، همکاری دو کشور در جلوگیری از ورود بیگانگان به دریای خزر بسیار مهم است.
وی تصریح کرد: این همکاری ها می تواند در عرصه مبارزه با گروه های تروریستی و افراط گرا در خزر و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و کالا و نیز مواردی همچون کمک رسانی در موقعیت های اضطراری برای کشتی ها پرثمر و سودمند باشد.
تسیگانوک گفت: روسیه از افزایش همکاری با ایران استقبال می کند ضمن اینکه ایران نیز با توجه به سیاست خارجی این کشور در جلوگیری از بروز تنش در مناطق پیرامونی، قطعا علاقه مند به توسعه همکاری های دریایی با روسیه است.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا