آذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغ

طرح عجیب سناتور فرانسوی؛ به رسمیت شناختن جمهوری خود خوانده قره باغ

یک سناتور پارلمان فرانسه از طرح پیشنهادی خود برای به رسمیت شناختن جمهوری خود خوانده قره باغ پرده برداشت.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از اسپوتنیک، سناتور «والری بایه»، یکی از قانونگذاران در پارلمان فرانسه، روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد یک لایحه پیشنهادی به مجلس سنا ارائه کند که بر اساس آن، دولت فرانسه جمهوری خودخوانده قره باغ را به رسمیت بشناسد.
طرح این لایحه در حالی صورت می‌گیرد که درگیری نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ که از تاریخ 27 سپتامبرآغاز شده وهمچنان ادامه دارد.
سناتور بایه در یک پیام توئیتری نوشت: «مخالفت با پیشروی جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ مخالفت با گسترش اسلام ترکیه در سرتاسر اروپاست. این هفته، من در مجلس سنا لایحه‌ ای را مطرح خواهم کرد که جمهوری (خود خوانده)قره باغ را به رسمیت می‌شناسد و اقدامات ترکیه و آذربایجان را محکوم می کند».
این در حالی است که «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه فیگارو گفته بود که فرانسه باید در قبال مناقشه قره باغ موضعی میانه اتخاذ کند.
لازم به ذکر است که جمهوری خودخوانده قره باغ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی اعلام استقلال کرد.

گفتنی است، با توجه به این که فرانسه یکی از اعضای اصلی گروه مینسک بوده و نقش میانجی را در مناقشه قره باغ ایفا می کند، طرح به رسمیت شناختن جمهوری خودخوانده قره باغ از سوی این سناتور فرانسوی در تعارض با نقش میانجی گرانه این کشور در حل مناقشه قره باغ می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا