آخرین اخبارآذربایجاناخبارتحليل هاعمومی

ضرورت شناخت زمین بازی رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان این‌که انجام رزمایش ارتش و سپاه در منطقه شمال غرب به اندازه کافی پیام قاطع ایران را منتقل کرد، اظهار داشت:‌ درواقع ایران به جای بازی کردن در زمین بازی که اسرائیلی‌ها طراحی کرده بودند صحنه بازی جدیدی را برای مقابله با اظهارات سخیف علی اف تعریف کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از شرایط به وجود آمده در مرزهای ایران با آذربایجان و تحرکات موجود در این منطقه گفت: در مورد  ادعاهای الهام علی اف  و تحریکات موجود در منطقه باید توجه داشته باشیم،  این مساله برنامه ریزی اسرائیل  است که روابط ایران و آذربایجان و ترکیه را برهم بزند.

وی خاطرنشان کرد: اسرائیلی‌ها که دیدند نتوانستند در عرصه دیپلماتیک فضای ضد ایرانی را در ماجرای پرونده سازی هسته‌ای پیش ببرند اکنون دنبال ناکام گذاشتن سیاست گسترش روابط ایران با کشورهای همسایه هستند. سیاستی که به‌ صورت رسمی از طرف دولت جدید مطرح شده و می‌شود.

این  تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد: براین اساس برای مقابله با گزافه گویی آقای الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان که بی شک از طرف تل‌آویو تحریک شده است، انجام رزمایش ارتش و سپاه به اندازه کافی پیام قاطع ایران را منتقل کرد. درواقع ایران به جای بازی کردن در زمین بازی که اسرائیلی‌ها طراحی کرده بودند صحنه بازی جدیدی را برای مقابله با اظهارات  سخیف علی اف تعریف کرد.

بهشتی‌پور تصریح کرد: در این شرایط  نباید فضا را به سمتی برد که انگار قرار است ایران با ترکیه، آذربایجان و پاکستان وارد جنگ شود . ایران  با هر سه کشور همسایه خود  مناسبات ویژه دارد.  بنابراین می تواند ضمن نشان دادن اقتدار از طریق انجام رزمایش از راه‌های دیپلماتیک مشکلات موجود را مدیریت کند.

وی افزود:‌ جمهوری اسلامی ایران سابقه بسیاز نزدیکی با پاکستان داشته و دارد، چه در زمانی که به‌عنوان اولین کشور پاکستان را به رسمیت شناخت و چه پس از آن. اگر پاکستان در مساله افغانستان اقدامی را انجام داده مربوط به امسال و زمان فعلی نیست 30 سال است که پاکستان از طریق پشتون‌ها و در قالب طالبان با همکاری آمریکا و انگلیس حضور دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد:‌ اگر قرار بود پاکستان مداخله‌ای داشته باشد، سر پول هنگفتی که وعده دادند تا در مساله یمن، پاکستان را ترغیب به مداخله کنند اقدامی می کرد. لذا فکر می‌کنم کل ماجرا و تحولات به اسرائیل مربوط می‌شود در غیر این صورت ما با پاکستان همکاری متعدد داریم در عین حال که رقابت‌های متعددی هم داریم و این مساله در مورد ترکیه نیز صادق است.

بهشتی‌پور همچنین خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که اجلاس‌های سه جانبه وزرای خارجه و روسای جمهوری ایران، آذربایجان و ترکیه طی سال‌های اخیر به باز شدن بسیاری از گره‌های موجود در روابط کمک کرد.

وی در پایان اظهار کرد: بنابراین بازهم می‌توان با ابتکارهای تازه اجازه ندهیم اسرائیل و آمریکا با ایجاد اختلاف‌های جدید در سطح منطقه فضا را برای ایجاد یک جنگ جدید آماده سازند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا