آخرین اخبارآذربایجاناخبارایران

شکست سناریوی جدایی تهران-باکو /فیلم

ایفای نقش مخرب برخی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، که مدت کوتاهی روابط ایران و جمهوری آذربایجان را تحت تاثیر برخی سوء تفاهم‌ها قرار داده بود با تاکید دو کشور بر اشتراکات مذهبی و فرهنگی، سناریوی جدایی تهران – باکو با شکست مواجه شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به قل از  ­­خبرگزاری صدا و سیما  ؛ایفای نقش مخرب برخی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، که مدت کوتاهی روابط ایران و جمهوری آذربایجان را تحت تاثیر برخی سوء تفاهم‌ها قرار داده بود با تاکید دو کشور بر اشتراکات مذهبی و فرهنگی، سناریوی جدایی تهران – باکو با شکست مواجه شد.
تاریخ کهن حوزه تمدنی ایران گواه مهروزی ایرانیان است. ایرانی که به گواه همان تاریخ، همواره با همسایگان خود دوستی کرده و تهدید‌ی برای هیچ کدام نبوده است.
خانم نزاکت محمد اوا کارشناس سیاسی در مصاحبه با خبرگزاری صدا وسیما گفت: ما با هیچ کشوری به مانند ایران اشتراکات همسایگی – مذهبی و فرهنگی نداریم. هر فرهنگی به جز این اشتراکات بیگانه محسوب میشود هنگامی که ما این اشتراکات را داشتیم هیچ اثری از برخی کشور‌ها در نقشه‌ی جهان وجود نداشت. آن‌ها نمیتوانند تاثیری در اراده دوستی‌های دو کشور داشته باشند.
الخان شکورلو کارشناس سیاسی در جمهوری آذربایجام هم با اشاره به تاثیر گذاری ایران در مناسبات منطقه گفت: ایران یکی از قدرت‌های بزرگ منطقه است و مشارکت سه کشور روسیه، ایران و ترکیه در برقراری صلح و ثبات در منطقه در قالب طرح ۳ + ۳ میتواند آینده‌ای امید بخش در برقراری روابط کشور‌ها باشد و این طرح از موفقترین گزینه‌ها برای منطقه است.
ناطق جعفرلی اقتصاددان هم اعتقاد دارد؛ گردش تجاری میان ایران و آذربایجان حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که در حقیقت خیلی کم است.
وی افزود: بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان حدود ۸ تا ۱۰ سال طول خواهد کشید و جمهوری آذربایجان برای سالجاری ۱.۲ میلیارد دلار بودجه برای بازسازی اختصاص داده است که شرکت‌های ایرانی می‌توانند با تجارب خوب خود در این طرح‌ها شرکت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا