آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانترکیهروسیهعمومیقره باغ

شروط پاشینیان برای مذاکره با اردوغان 

نخست‌ وزیر ارمنستان در سخنانی ضمن اشاره به عدم خوشبینی غیرمنطقی نسبت به مذاکرات با ترکیه و جمهوری آذربایجان، بر تعهد ایروان برای پیشبرد روابط با همسایگانش تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان شامگاه جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی اینترنتی در پاسخ به سؤالات خبرنگاران و نمایندگان سازمان‌های غیردولتی گفت: «ما آماده‌ایم که این مسیر را دنبال کنیم.»

وی هدف از مشارکت ایروان در گفت‌وگوها را «ایجاد مبنایی برای خوش‌بینی» عنوان کرد.

ارمنستان و ترکیه فرستادگان ویژه ای را به جهت انجام مذاکراتشان تعیین کرده اند. روبن روبینیان، معاون رئیس پارلمان ارمنستان و  سردار قیلیچ، سفیر سابق ترکیه در آمریکا که به انکار “نسل‌کشی” ارامنه به دست امپراتوری عثمانی مشهور است، به عنوان فرستاده های ویژه دو کشور تعیین شده اند.

پاشینیان گفت که هنوز برنامه زمانی نشست اول تعیین نشده و ابراز امیدواری کرد که این دیدار در اسرع وقت برگزار شود. پاشینیان گفت: «پیش‌بینی می‌شود روند نسبتاً طولانی‌ای برای این مذاکرات وجود داشته باشد و نباید از یک یا دو نشست توقعات اغراق آمیز به جهت ثبت یک نتیجه ملموس داشت.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیش شرط هایی را برای عادی سازی روابط با ایروان بیان کرده از جمله اینکه از ارمنستان خواسته تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان شامل قره‌ باغ را به رسمیت بشناسد، و اخیراً نیز برای ایجاد به اصطلاح “کریدور زنگزور” فشار آورده است؛ طرحی که از سوی الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان به پیش برده می شود و هدفش ایجاد مسیری است که جمهوری آذربایجان را از طریق ارمنستان به نخجوان و ترکیه متصل کند.

پاشینیان تاکید کرد: «ارمنستان درباره هیچ کریدوری بحث نکرده، بحث نمی‌کند و بحث نخواهد کرد.»

وی در خصوص روابط با ترکیه نیز گفت: «اگر ساخت جاده و افتتاح مسیرهای ترانزیتی اهمیت منطقه ای بیشتری داشته باشد، این موضوع در دستور کار ارمنستان قرار خواهد گرفت. پاشینیان با اشاره به موافقت خود برای باز شدن ترافیک هوایی بین ترکیه و ارمنستان، (نکته ای که چند روز پیش مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه هم به آن اشاره کرد) گفت: برای مثال، یکی از موضوعات ممکن است باز کردن مرز ارمنستان و ترکیه و مساله راه آهن باشد.»

پاشینیان اظهار کرد: «انتظار ما عادی سازی روابط (با ترکیه) است، اما باید درک کنیم که با مشکل پیچیده ای روبرو هستیم که ظرافت ها و حساسیت های زیادی دارد. رویکردهای احساسی زیادی به این موضوع در جمهوری ارمنستان وجود دارد.»

نخست وزیر ارمنستان توضیح داد که کشورش همواره گفته است که برای عادی سازی روابط با ترکیه بدون پیش شرط آمادگی دارد و به گفته وی، به رسمیت شناختن “نسل‌کشی” ارامنه هرگز پیش شرط عادی سازی روابط با ترکیه و باز شدن مرزها نبوده است. وی افزود که دولت ارمنستان موضع خود را در قبال موضوع به رسمیت شناختن بین المللی “نسل‌کشی” به صراحت اعلام کرده است.

پاشینیان تصریح کرد که توافقی درباره دیدار با اردوغان وجود ندارد. با این حال، او گفت، اگر مذاکرات بین فرستاده ها موفقیت آمیز باشد، “یک نشست سطح بالا می تواند برگزار شود.”

پاشینیان در خصوص روابط با جمهوری آذربایجان نیز با بیان اینکه ارمنستان علاقه‌مند به مذاکره بر سر یک معاهده صلح است، گفت که چنین سندی مشروط به حل و فصل جامع مساله قره باغ خواهد بود؛ مساله ای که به گفته وی رؤسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا پیشنهاد کرده اند.

پاشینیان همچنین با بیان اینکه ارمنستان آماده گفتگو بوده و از مذاکره امتناع نکرده است، اظهار کرد که این رویکرد ناشی از برنامه دولت او برای آغاز دوره توسعه صلح آمیز در منطقه است.

نخست وزیر ارمنستان خاطر نشان کرد: «اگر بتوانیم الگویی برای صلح تدوین کنیم که هم برای ارمنستان و هم برای جمهوری آذربایجان سودمند باشد، شاید روند مذاکرات با تضاد یا مخالفت کمتری مواجه شده و فرصتی برای درک دیدگاه طرف مقابل ایجاد کند و به مفاد قابل قبولی در مورد آن دیدگاه ها و شکل گیری نوعی طرح جدید برسد. او اضافه کرد که مذاکراتش با الهام علی‌اف در سوچی و بروکسل متمرکز بر این رویکرد بوده اند.»

به گفته پاشینیان، پس از سوچی اتفاقاتی رخ دادند که این گفتگو را به شدت زیر سوال بردند اما خوشبختانه پس از نشست بروکسل چنین اتفاقی رخ نداده است. پاشینیان بیان کرد که اگر امنیت نقل و انتقال محموله های باری از طریق خاک جمهوری آذربایجان تامین نشود، این نقل و انتقال ها انجام نخواهد شد.

وی افزود: «در آن شرایط، فرض کنید اگر محموله ای از ارمنستان از خاک جمهوری آذربایجان عبور نکند، متقابلا محموله ای از جمهوری آذربایجان از خاک ارمنستان عبور نخواهد کرد. البته زمانی که این مسائل را بررسی کنیم، این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت.»

پاشینیان خاطر نشان کرد: «من قبل از نشست بروکسل خطوط قرمز طرف ارمنستانی را در صفحه فیسبوک خود مشخص کرده بودم که طبق آن ما هیچ پیشنهادی مرتبط با کریدور را نمی پذیریم و آنچه در مورد مساله راه آهن در بروکسل در مورد آن صحبت و توافق کردیم خلاصه ای از مذاکرات سوچی بود و آنچه ما در آنجا به ثبت رساندیم این است که گمرک و کنترل مرزی از سمت هر دو طرف اجرا خواهد شد که این هم برای ما قابل قبول است و هم برای جمهوری آذربایجان قابل قبول است و ما موافقت کردیم که احداث راه آهن را آغاز کنیم.»

نخست وزیر ارمنستان ادامه داد: «با این حال، پس از مذاکرات در سوچی، علی‌اف خواستار آن شد که طرح  “کریدور زنگزور” پیشنهادی او همان وضعیتی را داشته باشد که “کریدور لاچین” در حال حاضر دارد.»

پاشینیان توضیح داد که در جریان گفت‌وگوهایش با علی‌ اف در بروکسل فرصت هایی را برای دستیابی به توافق بر سر برخی مسائل عملی با جمهوری آذربایجان دید. وی تاکید کرد، با این حال، هیچ توافقی در مورد افتتاح خطوط حمل و نقل حاصل نشده است.

وی همچنین به دیدار رو در رویی که با علی‌اف از سوی شارل میشل، مقام ارشد اتحادیه اروپا اعلام شد اشاره کرد؛ زمانی که این مقام ارشد اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که پاشینیان و علی‌ اف را برای گفتگویی خصوصی تنها گذاشته است. پاشینیان به خبرنگاران گفت که این دیدار ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ای با علی‌ اف بر همان موضوعاتی متمرکز بود که قبلا در مذاکراتی با میانجیگری میشل مورد بحث قرار گرفتند.

منبع: ایسنا

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا