آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومیقره باغ

سفیر باکو در ترکیه به تمجید از روابط دو کشور پرداخت

سفیر جمهوری آذربایجان در آنکارا ضمن سخنرانی خود در یک اندیشکده ترکیه‌ ای، به تمجید متملقانه از روابط دو کشور و تاثیر آن بر ثبات و امنیت منطقه پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «رشاد ممد اف» سفیر جمهوری آذربایجان در ترکیه در اندیشکده «موسسه تفکر استراتژیک» مستقر در آنکارا حاضر شد و ضمن سخنرانی به تعریف و تمجید از روابط و پیوندهای خوب دو کشور پرداخت.

رشاد ممد اف، همکاری موثر جمهوری آذربایجان و ترکیه در منطقه را عامل خنثی شدن تهدیدها عنوان کرد.

این مقام باکو، روابط و دوستی برادرانه جمهوری آذربایجان و ترکیه را الگو و مدلی برای منطقه دانست.

به گفته وی، به رغم آنکه جمهوری آذربایجان برای ۷۰ سال بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود اما «ما همچنان هویت، فرهنگ، سنت‌ها، ارزش‌ها و روابط مان را از دست ندادیم».

سفیر باکو در آنکارا تاکید کرد: «روابط جمهوری آذربایجان با ترکیه تنها روابط عادی بین دو کشور نیست. بدون ترکیه، هیچ جمهوری آذربایجانی وجود نخواهد داشت و بدون جمهوری آذربایجان، ترکیه ضعیف خواهد بود».

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۹.۵ میلیارد دلاری جمهوری آذربایجان در حوزه انرژی ترکیه افزود: «چه کسی مزایای صنایع دفاعی وزارت دفاع ترکیه را می‌بیند؟ ما آن را می‌بینیم. ارتش جمهوری آذربایجان بر اساس الگوی ترکیه تاسیس شد».

سفیر باکو در آنکارا بر اهمیت «سازمان کشورهای تُرک‌زبان» تاکید کرد و گفت که طبیعی است شهروندان این کشورها خواهان چنین سازمانی باشند.

رشاد ممد اف که از سال ۲۰۲۱ (سال گذشته میلادی) سفیر جمهوری آذربایجان در ترکیه شده است، در سخنرانی خود توضیح بیشتری درباره اینکه منظور او از «تهدیدها در منطقه» چیست، ارائه نداد.

تمجید این دیپلمات باکو از روابط با آنکارا در ادامه ابراز خرسندی مقام‌های جمهوری آذربایجان و ترکیه درباره تقویت روابط دو کشور به ویژه بعد از جنگ ۴۴ روزه بر سر قره باغ صورت گرفته است.

یادآور می شود، جمعه هفته گذشته سی‌اُمین سالگرد احیای روابط دیپلماتیک بین ترکیه و جمهوری آذربایجان بود.

پیشتر وزارت خارجه ترکیه درباره این سالگرد بیانیه صادر و تاکید کرده بود: «سی‌اُمین سالگرد برقراری مجدد روابط دیپلماتیک خود با جمهوری آذربایجان کشور دوست و برادر را جشن می‌گیریم».

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا