آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومیگرجستان

سفیر ایران در گرجستان خبر داد؛ رشد بی سابقه حجم مبادلات تجاری ایران و گرجستان در سال گذشته 

سفیر ایران در گرجستان با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و گرجستان در سال گذشته میلادی، بی‌سابقه بود، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم که در سال جاری هم با کمک استان‌های مرزی بتوانیم این حجم را به نحو چشمگیری افزایش دهیم

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، محمود ادیب، چهارشنبه ۱۰ اسفندماه، در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به جایگاه ژئوپلیتیک (جغرافیای سیاسی) جمهوری گرجستان و برخی مزیت‌ها از جمله تعرفه‌های آزاد ترجیحی و وجود کریدورهای (راهگذرهای) ترانزیتی در این کشور، گفت: گرجستان می‌تواند یکی از اهداف بسیار خوب برای بازرگانان و سرمایه‌گذاران کشورمان باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی و تولیدی استان آذربایجان شرقی به ویژه در صنایع خودروسازی، الکتریکی و فولاد، گفت: در حوزه کشت گلخانه‌ ای هم این استان و منطقه آزاد ارس توانمندی خوبی دارند و با توجه به وجود منابع غنی آب در گرجستان، کشت فراسرزمینی یکی از فرصت‌های بسیار خوب برای سرمایه‌گذاری در این کشور است.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در دیدار، با اشاره به توانمندی‌های استان در حوزه‌های مختلف و آمادگی بخش خصوصی برای عرضه محصولات تولیدی خود در بازارهای منطقه و کشورهای همسایه، گفت: تاکید دولت بر همسایه‌محوری در مراودات خارجی، فرصتی برای جبران کاستی‌های گذشته در این زمینه است.

عابدین خرّم با تشریح برخی از ظرفیت‌های استان در حوزه‌هایی مانند تولید فولاد، قطعه‌سازی و تولید خودروهای تجاری، کشت گلخانه‌ای، محصولات غذایی، لوازم خانگی و شهرک‌های صنعتی تخصصی، گفت: آذربایجان شرقی در بسیاری از صنایع تولیدی جزو استان‌های برتر کشور است و می‌تواند نیازهای عمده بازارهای منطقه و کشورهای همسایه را تامین کند.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی بخش خصوصی توانمندی دارد، افزود: تبریز گذشته درخشانی در حوزه تجارت و بازرگانی دارد و اگر بتوانیم بخش خصوصی را به میدان بیاوریم و بخش دولتی نیز موانع را رفع کند، شاهد یک تحول اساسی در حوزه ارتباطات خارجی خواهیم بود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به موقعیت کشور گرجستان و ظرفیت‌های این کشور، گفت: توسعه روابط و مبادلات تجاری با این کشور به واسطه دسترسی آن به اروپا و کشورهای CIS، یکی از اولویت‌های استان است.

وی، تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی ایران به گرجستان از طریق ارمنستان را یکی از ضرورت‌های توسعه روابط با این کشور برشمرد و گفت: فعال شدن این مسیر به‌عنوان یکی از شاهراه‌های تجاری می‌تواند ارتباط بازرگانان دو کشور را تسهیل کرده و زمینه‌ساز ارتباطات گسترده بعدی باشد.

خرّم همچنین بر تعامل بخش‌های خصوصی و سرمایه‌ گذاران آذربایجان شرقی و گرجستان تاکید کرد و از سفیر کشورمان در تفلیس خواست تا در زمینه تبادل هیأت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور نقش‌آفرینی کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا