آذربایجاناخبارارمنستانایرانترکیهعمومیقره باغقره باغ

سفیر اسبق ایران در ترکیه: ایران خواهان رفع اشغال و بازگشت آوارگان به قره باغ است

علیرضا بیگدلی گفت: ایران خواهان رفع اشغال و بازگشت آوارگان و همچنین آماده میانجی گری میان طرفین درگیر مناقشه قره باغ است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، آقای علیرضا بیگدلی کارشناس آسیای مرکزی در ارتباط تصویری با برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما گفت: قره باغ یک موضوع به جا مانده از قرن نوزدهم است.

وی با اشاره به اینکه ایران تمامیت ارضی آذربایجان را به رسمیت می‌شناسد افزود: ایران خواهان رفع اشغال و بازگشت آوارگان و همچنین با درخواست طرفین، آماده میانجی گری است.

کارشناس مسائل آسیای مرکزی افزود: تا این لحظه این کشور‌ها از ما کمکی نخواسته اند، ولی ما در هیچ زمینه‌ای دست رد به سینه آن‌ها نزده ایم و امروز ایران از جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند.

آقای بیگدلی گفت: شایعه کمک‌های تسلیحاتی ایران به ارمنستان کذب است.

وی افزود: تسلیحات ارسالی از سوی روسیه به ارمنستان از طریق پل هوایی و همچنین حمل و نقل هوایی و وجود کریدور ارسال می‌شود.

کارشناس مسائل آسیای مرکزی ادامه داد: دست‌های زیادی تلاش می‌کنند که بین ایران و مسلمانان جهان از جمله کشور آذربایجان اختلاف ایجاد کنند.

وی افزود: اعتقاد ندارم مواضع ائمه جمعه متفاوت از مواضع جمهوری اسلامی ایران باشد و با توجه به این که دین اسلام؛ دین سیاست و حکومت است و برای موضوع حکومتی ازجمله قلمروی کشور و دفاع، احکام زیادی دارد.

این کارشناس آسیای مرکزی گفت: ائمه جمعه و نمایندگان، ولی فقیه در این باره بیانیه مشترک دادند و همچنین حوزه علمیه قم نیز بیانیه‌ای صادر کرده است.

وی گفت: کاری را که گروه مینسک در ۳۰ سال گذشته نتوانست انجام دهد، سه کشور ایران، ترکیه و روسیه می‌توانند بر اساس ظرفیت‌های خود انجام دهند.

وی با اشاره به این که یک ساز و کار سه جانبه بین ایران، آذربایجان و ترکیه طراحی شده است افزود: در حال حاضر رسانه‌های غربی تلاش آذربایجان برای آزادسازی اراضی خود را بیشتر تحت تأثیر همکاری و حضور ترکیه در منطقه تحلیل می‌کنند و همچنین انتقال مزدوران به این منطقه را آذربایجان و ترکیه تکذیب کرده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا