آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهروسیهعمومی

سرنگونی ۹۰ پهپاد بایراکتار ترکیه از سوی روسیه در جنگ اوکراین

یک مقام روس از سرنگونی حدود 90 پهباد بایراکتار ساخت ترکیه توسط سامانه‌های پدافند هوایی کشورش از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی برای حفاظت از دونباس، در اوکراین خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، خبرگزاری ریانووستی به نقل این مقام روس ضمن اعلام این خبر، عنوان کرد که این تعداد شامل هواپیماهایی نیست که با موشک های بالدار به دقت بالا در منطقه دونباس منهدم شده‌ اند.

به گفته این مقام روس، هواپیماهای بدون سرنشین بایراکتار به دلیل اندازه نسبتا بزرگ، سرعت کم و قدرت مانور ضعیف از جمله اهداف آسان برای سامانه های موشکی ضد هوایی روسیه مانند پانتسیر- اس۱، تور ام ۱ و بوک ام۲ هستند.

وی افزود: «پهپادهای ترکیه بر اساس یک سامانه ناوبری بصری خودگردان عمل می کنند و می توانند در هر لحظه تنها به یک هدف حمله کنند.»

روس ها پیشتر به فروش پهپادهای بایراکتار TB۲ ترکیه به اوکراین اعتراض کرده بودند.

خبرگزاری رویترز در این باره به نقل از یک مقام ترک نوشت: «فروش پهپادهای بایراکتار ترکیه به اوکراین توسط یک شرکت خصوصی انجام شده است.»
یک مقام بلندپایه ترکیه نیز در این باره گفته بود که روسیه به دلیل فروش پهپادهای مسلح بایراکتار TB۲ به اوکراین از ترکیه شکایت کرده است، اما وی خاطرنشان می‌کند که فروش پهپادها به وسیله یک شرکت خصوصی ترکیه‌ ای انجام شده و معاملات دولت به دولت نیست.»
این مقام ترک که نامی از او برده نشده در نشستی با رسانه‌های خارجی اظهار کرده که روس‌ها ناراحت هستند و هر از چند گاهی از فروش پهپاد شکایت می‌کنند. ما پیشتر پاسخ داده‌ ایم که اینها شرکت‌های خصوصی هستند و خرید پهپادها توسط اوکراین پیش از جنگ نیز انجام شده است.
گفتنی است، دولت اوکراین تاکنون ده ها فروند پهپاد بایراکتار از ترکیه خریداری کرده است.
اوکراین بیش از ۴۸ فروند از این نوع پهپاد به ترکیه سفارش داده که ۱۶ فروند آن پیش از جنگ اوکراین و ۱۸ فروند دیگر پس از آن در اختیار اوکراین قرار گرفته و مابقی نیز چندی پیش تحویل اوکراین شد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا