آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

سردرگمی فقهی مردم جمهوری آذربایجان در پی رویکرد تقلیدی اداره مسلمانان قفقاز

توضیحات غیرفقهی و غیرکارشناسی وابستگان "اداره مسلمانان قفقاز" جمهوری آذربایجان درباره زمان شروع و خاتمه ماه رمضان و فطریه، موجب سردرگمی اقشار بی اطلاع از احکام دینی در جمهوری آذربایجان شده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از «مدرن.آذ»،  انتشار سخنان مغشوش و بی سر و ته جوانشیر پاشازاده، نماینده مجلس و برادر الله شکور پاشازاده، رییس اداره مسلمانان قفقاز درباره مبلغ فطریه و نحوه پرداخت فطریه الله شکور پاشازاده، واکنش های متفاوتی در میان مردم جمهوری آذربایجان داشته است.

به گزارش مدرن، این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان با بیان اینکه وی و برادرش الله شکور پاشازاده در ماه مبارک رمضان روزه می گیرند، گفت: «هم خودم و هم رئیس اداره مسلمانان قفقاز به خانواده های نیازمند کمک می کنیم. من در ماه رمضان روزه خواهم گرفت. زکات فطره را تا جایی که بتوانم می دهم. امسال در حد سیر شدن یک نفر زکات فطره می دهم. زکات فطره به طور متوسط می تواند 10 تا 13 منات باشد. کسانی که توان مالی دارند می توانند زکات فطره را بپردازند. کسانی که امکان ندارند، می توانند فطریه ندهند. زکات فطره باید به خانواده های فقیر همسایه یا اقوام کم برخوردار داده شود. من نیز سعی می کنم زکات فطره را به اقوام و همسایگان کم درآمد اختصاص دهم. اطرافیانم همیشه زکات فطره می دهند. شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده نیز هر سال زکات فطره را پرداخت می کند. او زکات فطره را نه به میزان 10-15 منات، بلکه به مقداری که روحانیون اختصاص می دهند، می پردازد!»

گفتنی است رویکرد جدید اداره مسلمانان قفقاز در تقلید از مراکز ترکیه ای که به تفاوت مذهب مردم جمهوری آذربایجان با مذهب ترکیه اعتنایی ندارند، اغتشاش ذهنی درباره احکام ماه رمضان و روزه داری را در جمهوری آذربایجان در سال جاری بیش از پیش تشدید کرده و ضرورت روشنگری و تبیین احکام فقهی صحیح را برای مردم جمهوری آذربایجان بیش از پیش کرده است.

پس از جنگ دوم قره باغ، ترکیه و مراکز وابسته به پان ترکیسم سعی دارند با مدیون نشان دادن جمهوری آذربایجان به ترکیه و رژیم صهیونیستی بخاطر پیروزی در این جنگ، مذهب و هویت فرهنگی و دینی مردم جمهوری آذربایجان را نیز تغییر دهند و به بخشی از هویت ترکیه ای تبدیل کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا