آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغقفقاز جنوبی

سایت آذ ویزیون مطرح کرد؛ مسدود کردن دالان لاچین در صورت عدم واگذاری دالان زنگزور در اختیار جمهوری آذربایجان

سایت “آذ ویزیون” جمهوری آذربایجان نوشت: در صورتی که ارمنستان “دالان زنگزور” را در اختیار جمهوری آذربایجان نگذارد، باکو هم می تواند دالان لاچین را مسدود کند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سایت “آذ ویزیون” در مطلبی تحت عنوان “دالان در مقابل دالان” نوشت: « سخنان اخیر نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان درباره اینکه دالان زنگزور را در ازای عبور و مرور بی مانع ارمنستان از پست ایست و بازرسی جمهوری آذربایجان در ناحیه “عیوض لی” نمی دهد، نشان از تمایل وی به معامله دارد. پس خواسته پاشینان در مقابل دالان زنگزور چه می تواند باشد؟ طبیعی است که خواسته پاشینیان، داده شدن وضعیت حقوقی به ارامنه ساکن در اراضی تحت نظارت روسیه (قره باغ کوهستانی) می تواند باشد. پاشینیان می خواهد که حتی اگر شده حداقلی از وضعیت حقوقی به ارامنه قره باغ داده شود تا وی انگ رهبر شکست خورده را از پیشانی خود پاک کند و همچنین در آینده در صورت بروز فرصت، مجددا مساله ارمنی در خاک جمهوری آذربایجان مطرح شود. این برای حامیان ارمنستان نیز لازم است. به همین علت است که الهام علی اف تاکید دارد که موضوع اعطای وضعیت حقوقی به ارامنه قره باغ به هیچ وجه مورد مذاکره قرار نخواهد گرفت. با اینکه پاشینیان به قطعی بودن این موضع الهام علی اف اطمینان دارد، با این حال بنا به دلایلی همچنان به گرفتن وضعیت حقوقی برای ارامنه قراباغ امیدوار است. زیرا، رهبر ارمنی می فهمد که دالان زنگزور نه تنها جمهوری آذربایجان را به نخجوان، بلکه جمهوری آذربایجان را به ترکیه، ترکیه را به آسیای میانه و پاکستان را به ترکیه و در نهایت شرق را به غرب متصل می کند. به همین علت، تاخیر در گشایش این دالان، موجب ناراحتی ذی نفعان آن نیز می شود. ایروان می تواند اینطور فکر کند که دولت های ذی نفع در گشایش این دالان، حصول توافقی در این خصوص را از جمهوری آذربایجان مطالبه خواهند کرد. طبیعی است که گشایش دالان زنگزور تامین کننده منافع اقتصادی روسیه نیز است. روسیه بطور مستقیم از طریق این دالان به ترکیه و از آنجا با راه های اتومبیل رو و خط آهن جایگزین به اروپا متصل خواهد شد و روابط حمل و نقلی اش با ارمنستان نیز احیاء خواهد شد. اما، در شرایط کنونی، لنگی این فرایند تامین کننده منافع روسیه است و به همین علت نیز روسیه هنوز ساکت رفتار می کند. در شرایط کنونی در واقع، روسیه منافع اقتصادی خود را قربانی منافع منطقه ای – سیاسی اش می کند. زیرا، پس از گشایش دالان زنگزور و امضای سند توافق صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، دیگر نیازی به باقی ماندن نیروهای روسیه در منطقه باقی نخواهد ماند. »
آذویزیون با طرح این سوال که اگر ارمنستان اجازه گشایش دالان زنگزور را ندهد، جمهوری آذربایجان چه اقداماتی خواهد کرد؟، افزوده است: « جلوگیری ارمنستان از گشایش دالان زنگزور، برای بسته شدن دالان لاچین توسط جمهوری آذربایجان مشروعیت ایجاد می کند. درست است که در اسناد رسمی قید نشده است که دالان زنگزور در مقابل دلان لاچین ایجاد می شود، اما به لحاظ ماهیتی اینطور دریافت می شود در مقابل ارتباط ارامنه قره باغ با ارمنستان از طریق دالان لاچین، دالان زنگزور نیز برای ارتباط جمهوری آذربایجان با نخجوان برقرار خواهد شد. یعنی دالان در مقابل دالان! از این نظر، جلوگیری ارامنه از گشایش دالان زنگزور حتی دربردارنده منافع جمهوری آذربایجان نیز است. زیرا، مسدود کردن دالان لاچین به روی ارامنه، از گشودن دلان زنگزور، برای جمهوری آذربایجان اهمیت بیشتری دارد. »
آذ ویزیون افزوده است: « آیا جمهوری آذربایجان می تواند دلان لاچین را ببیندد؟ طبیعی است که در این مورد، عامل روسیه مطرح خواهد شد. روسیه می تواند این را بهانه کند که تامین مایحتاج نیروهای صلح بان روسیه در قره باغ از طریق ارمنستان انجام می شود و به همین علت باید دالان لاچین باز بماند. در مقابل این، جمهوری آذربایجان می تواند به روسیه استفاده از فرودگاه فضولی و فرودگاه هایی را که در زنگیلان و لاچین ساخته خواهند شد، پیشنهاد کند. اگر ترکیه نیز بر این موضوع تاکید داشته باشد، روسیه صرفا با استناد به توافق 10 نوامبر 2020 می تواند حفظ دالان لاچین را خواستار باشد. در این صورت نیز جمهوری آذربایجان به علت جلوگیری ارمنستان از گشایش دالان زنگروز به نقض توافق 10 نوامبر متهم خواهد کرد و در این صورت، مسکو نیز مجبور خواهد شد که ایروان را به گشایش دالان زنگزور وادار کند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا