آذربایجاناخبارایرانعکسعمومیقفقاز شمالیویژه

ساخت مستند زندگینامه اسدالله معرفت از بانیان آموزش نوین در ایران و قفقاز / عکس

مستند زندگینامه اسدالله معرفت از بانیان آموزش نوین در ایران و قفقاز به همت مسئولان فرهنگی کشور تهیه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حاج اسدالله معرفت معروف به اسدالله خامنه از بانیان سیستم آموزش و پرورش نوین در ایران بودند، که در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی به دلیل قحطی و نابسامانی کشور در دوره مظفرالدین شاه به همراه صدها هزار نفر از شهرهای شمالی کشور، به مناطق مختلف قفقاز شمالی و جنوبی مهاجرت کردند.

حاج اسدالله به همراه دو برادر خود پس از مدتی موفق به تاسیس چندین موسسه عام المنفعه در زمینه های مختلف از جمله آموزش و پرورش و مسجد در ماخاچ قلعه، دربند و بویناکس از شهرهای قفقاز شمالی روسیه می شوند و در این دوران ضمن وارد کردن بخشی از سیستم نوین آموزش و پرورش به داخل ایران، اقدام به تاسیس چندین مدرسه نیز در شهرهای ایران می نمایند.

با توجه به اهمیت فعالیتهای خانواده اسدالله معرفت در ایران و قفقاز و شناساندن این خانواده فرهنگی و مذهبی، قرار است به همت مسئولان فرهنگی کشور و خیرین مستندی درباره اقدامات ارزشمند این شخصیت فرهیخته تهیه شود.

در این رابطه روز جمعه ۲۸ شهریور نیز جلسه ای با حضور اعضای جمعیت خیریه در دفتر حسینیه خامنه ای ها و با حضور آقایان دکتر مرتضی رضوانفر، پژوهشگر سازمان میراث فرهنگی و سیدجواد آرامی، وابسته فرهنگی سابق سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار گردید. در این جلسه مقرر شد اطلاعات و مستندات موجود در خصوص این شخصیت فرهنگی در ایران جمع آوری گردد تا پس از لغو محدودیت های ناشی از کرونا کار ساخت و تصویر برداری از مجموعه مستند «حاج اسدالله» در بخش های مختلف قفقاز آغاز گردد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا