آذربایجاناخبارایرانتحليل هاعمومیقفقاز جنوبیمصاحبهویژه

خطای راهبردی ارمنستان در افتادن به دام صهیونیست ها

پایگاه خبری حقایق قفقاز / در سال های ‌ اخیر روابط رژیم صهیونیستی با ارمنستان در حوزه های مختلف در حال گسترش است تا اینکه در هفته های اخیر شاهد استقرار سفیر ارمنستان در تل آویو شدیم و قرار است به زودی سفیر رژیم صهیونیستی نیز در ایروان مستقر گردد. با توجه به پیامدهای ناگوار این مساله در روابط تهران- ایروان ، پایگاه خبری حقایق قفقاز نظر تحلیلی مولف کتاب « راهبردهای اسرائیل در اوراسیا» و کارشناس ارشد مسائل قفقاز جناب آقای دکتر رحمت اله فلاح را در قالب چند سوال جویا شده است، که در ذیل آورده می شود.
سوال: عوامل شکل دهنده به افزایش روابط تل آویو- ایروان کدامند؟
فلاح: عوامل مختلفی در افزایش روابط ارمنستان و رژیم صهیونیستی دخیل بوده است. رژیم صهیونیستی در چارچوب تئوری «راهبرد پیرامونی بن گورین» و همچنین حضور در محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، توسعه روابط با کشورهای آسیایی مرکزی و قفقاز را دنبال می کند. اما دولت پاشینیان در ارمنستان روابط با تل آویو را در چارچوب پارادایم غرب گرایی تعریف نموده و به عنوان دالان این رویکرد نشانه گذاری کرده است. لازم است که ذکر شود آمریکا در ارمنستان نفوذ سیاسی، فرهنگی و اطلاعاتی قابل توجهی دارد. سفارت آمریکا در ارمنستان به عنوان یکی از بزرگترین سفارتخانه های آمریکا، با صدها پرسنل، شبکه جاسوسی بسیار وسیعی را با عناوین مختلف راه اندازی و مدیریت می نماید.
سوال: دستآوردها و چالش های ارمنستان در تداوم روابط موجود بین ایروان – تل آویو را چگونه می بینید؟
فلاح: مسلما دستاوردهای ارمنستان از روند موجود غیر مهم و ناپایدار خواهد شد. توسعه روابط با رژیم صهیونیستی نه تنها کمکی به مسائل راهبردی ارمنستان نخواهد داشت بلکه «خطای راهبردی» سیاست خارجی ارمنستان تعبیر و تفسیر خواهد شد. ارمنستان در محاصره مانده، شدیدا به خدمات ژئوپلیتیکی و سرزمینی جمهوری اسلامی ایران محتاج است، به عبارتی تنها تنفس گاه ژئوپلیتیکی این کشور، مرزها و جغرافیای ایران می باشد. اگر ایروان این خدمات را نادیده بگیرد و با دشمن راهبردی جمهوری اسلامی ایران مبادرت به افزایش روابط کند، و به خصوص موافقت با ایجاد سفارتخانه رژیم صهیونیستی در ارمنستان نماید، آن موقع تخطی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی در ملاحظات امنیتی اش در روابط دوجانبه محسوب خواهد شد.
سوال: آسیب های محتمل بر کشورهای همسایه که پذیرای نفوذ رژیم صهیونیستی هستند چیست؟
فلاح: یکی از مهمترین کار ویژه سفارتخانه های رژیم صهیونیستی در کشورهای همسایه ایران، ایجاد تنش در روابط کشور مقیم با جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات جاسوسی و خرابکاری علیه منافع ملی و منطقه ای جمهوری اسلامی ایران می باشد. در این صورت کشورهای مذکور، به محل منازعه، کشمکش و یا رقابت تهران- تل آویو تبدیل می شوند. در آن صورت بزرگترین آسیب متحمل کشورهایی می شود که حضور و نفوذ رژیم صهیونیستی در قالب های مختلف در کشور خود را پذیرفته اند.
سوال: انتظار از دولت ارمنستان در متوقف کردن روند روابط با تل آویو چیست؟
فلاح: بی شک ارمنستان از توسعه روابط با رژیم صهیونیستی دستاوردهای ملموس و قابل دفاع نخواهد داشت. اما آنچه از دست می دهد می تواند ماهیت راهبردی داشته باشد. در محیط روانی و عملیاتی سیاست خارجی، جمهوری اسلامی ایران به روابط با ارمنستان جایگاه مناسبی قائل شده است، این رویکرد تا زمانی ظرفیت مداومت دارد که محیط امنیتی، اطلاعاتی، جغرافیایی ارمنستان به ابزار و یا بستری برای معاندان، معارضان و دشمنان (رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس) علیه منافع امنیتی جمهوری اسلامی ایران تبدیل نشود.
عقلانیت راهبردی حکم می کند که تصمیم سازان و تصمیم گیران سیاست خارجی ارمنستان ملاحظات جمهوری اسلامی ایران را جدی گرفته و به روابط سالم دو همسایه لطمه وارد نکنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا