آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهروسیهعمومی

ساخت راکتورهای جدید هسته ای از سوی ترکیه

رئیس جمهور ترکیه از آغاز مراحل ساخت راکتورهای جدید هسته ای در ایالت سینوپ و منطقه تراکیا در شمال غرب این کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، دیروز در حساب فیس بوک اش، تصاویری از جلسه روز جمعه خود با جوانان دانشگاهی در استان «مرسین»، منتشر کرد.

وی در سخنرانی خود در این دیدار گفت: «پروژه های انرژی هسته ای در سینوپ و تراکیا قدرت انرژی های تجدید پذیر را افزایش داده و به کاهش قیمت ها کمک می کند.»

وی خاطرنشان کرد که  نیروگاه هسته ای «آکو کویو» که در حال حاضر در مرسین در حال ساخت است، الگویی برای پروژه های جدید خواهد بود و نقش مهمی در تأمین امنیت کارگران خواهد داشت.

وی افزود: «ترکیه ۱۳ هزار مهندس متخصص در زمینه انرژی هسته ای دارد و این تعداد افزایش خواهد یافت که به معنی آماده سازی زود هنگام کارگران برای ایستگاه های دوم و سوم است.»

اردوغان در ادامه اظهار داشت: «دولت قصد دارد اولین واحد آکو کویو را در نیمه اول سال ۲۰۲۳ افتتاح کند و تلاش می کند تا سه واحد دیگر را در اسرع وقت به پایان برساند.»

یادآور می شود، ترکیه و روسیه در دسامبر ۲۰۱۰  توافقنامه همکاری در زمینه تأسیس و بهره برداری از نیروگاه آکو کویو را در مرسین امضا کردند.

هزینه این پروژه عظیم حدود ۲۰ میلیارد دلار است و می تواند به افزایش امنیت انرژی ترکیه و ایجاد فرصت های شغلی جدید کمک کند.

انتظار می رود این نیروگاه که احداث آن در آوریل ۲۰۱۸ آغاز شد در سال ۲۰۲۳ به بهره برداری برسد.

منبع: ایرنا

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا