آخرین اخباراخبارگرجستان

رییس پیشین پارلمان گرجستان خواستار برقراری روابط عادی تفلیس – مسکو شد

“نینو بورجانادزه” رییس پیشین پارلمان گرجستان و رهبر حزب “جنبش دموکراتیک – گرجستان واحد” این کشور بر ضرورت برقراری روابط عادی میان تفلیس – مسکو تاکید کرد.

به گزارش  پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری “اسپوتنیک گرجستان”، بورجانادزه ابراز عقیده کرد که “ولادیمیر پوتین” رییس جمهوری روسیه می تواند نقش موثری در عادی سازی روابط دو کشور ایفا کند.

وی با اشاره به این که گرجستان پس از کسب استقلال ملی خود چه مسیرهای را پیموده و در حال حاضر با چه چالش هایی روبرو است، افزود: گفتمان با روسیه هر چند سخت هم باشد، باید آن را انجام داد تا روابط عادی میان دو کشور برقرار شود.

بورجانادزه همچنین با اشاره به این که گرجستان مشکلات بسیار جدی با روسیه دارد، تصریح کرد: ولادیمیر پوتین می تواند نقش مهمی در روابط دوجانبه روسیه و گرجستان داشته باشد.

نینو بورجانادزه رهبر حزب “جنبش دموکراتیک – گرجستان واحد” مخالف دولت فعلی گرجستان در سال های ۲۰۰۱الی ۲۰۰۸ میلادی ریاست پارلمان این کشور را بر عهده داشته است.

روابط تفلیس و مسکو به دنبال انقلاب مخملی سال ۲۰۰۳ میلادی که بر اثر آن “ادوارد شوارد نادزه” رییس جمهوری وقت گرجستان و از سیاستمداران کهنه کار شوروی سابق برکنار و “میخاییل ساآکاشویلی” سیاستمدار غربگرا در این کشور به قدرت رسید، وخیم تر شد.

بیانیه های شدید الحن ساآکاشویلی علیه روسیه و اتهامات وارده درباره حمایت مسکو از مناطق جدایی طلب آبخازی و اوستیای جنوبی در گرجستان و نیز علاقمندی وی برای استقرار نیروهای ناتو در گرجستان به تنش در روابط دو کشور دامن زد.

دولت تفلیس در زمستان سال ۲۰۰۵ میلادی خوستار خروج بلافاصله نیروهای نظامی روسیه مستقر در زمان دولت شواردنادزه در مناطق آخالکالاکی و باتومی گرجستان شد و همزمان ساآکاشویلی قصد دولت گرجستان برای عضویت در ناتو را اعلام کرد و پارلمان این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی مصوبه ای در این زمینه نیز صادر کرد.

گرجستان در ماه ژانویه سال ۲۰۰۸ میلادی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری همه پرسی درباره جویای موضع شهروندان گرجی نسبت به عضویت این کشور در ناتو را برگزار کرد که در آن ۷۷ درصد از شهروندان گرجستانی بر له عضویت گرجستان در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) رای دادند.

مسکو هرگونه تحرکات ناتو در نزدیکی مرزهای خود را تهدید برای منافع راهبردی روسیه در منطقه اعلام کرده است.

تنش در روابط تفلیس – مسکو در ماه اوت سال ۲۰۰۸ میلادی به درگیری های نظامی گرجستان از یک طرف و نیروهای روسیه و مناطق تجزیه طلب آبخازی و اوستیای جنوبی از طرف دیگر منجر شد و نظامیان روسیه در جریان این درگیری ها تا ۳۰ کیلومتری تفلیس پایتخت گرجستان رسیدند.

در پی این درگیری های پنج روزه، روسیه بطور رسمی استقلال اوستیای جنوبی و آبخازی را به رسمیت شناخت و گرجستان نیز روابط دیپلماتیک با روسیه را قطع کرد و به عضویت در جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع پایان داد.

با پایان قدرت دولت ساآکاشویلی در سال ۲۰۱۳ میلادی و پیروزی حزب “رویای گرجستان” در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، دولت جدید تفلیس هرچند گرایش سیاسی این کشور را عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو اعلام کرد ولی سعی دارد به روابط عادی با روسیه نیز نایل شود که فعلا در رابطه با واکنش های تند مسکو نسبت به تحرکات غرب و ناتو در گرجستان پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا