آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

رییس حزب حق و عدالت جمهوری آذربایجان: اردوغان فقط با موافقت پوتین می تواند به شوشا سفر کند

علی انسان اف، رییس حزب حق و عدالت جمهوری آذربایجان و وزیر پیشین بهداشت که از سال 2005 مغضوب الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان شد، گفت تا زمانی که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه رضایت ندهد، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه نمی تواند به شوشا سفر کند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، علی انسان اف در گفتگو با کانال “انقلاب تی وی” گفت: « این چیزی نیست که در توان الهام علی اف باشد. پوتین برای تامین امنیت اردوغان در سفر به شوشا هیچ شرایطی را فراهم نمی کند. اردوغان فقط به همراه چند نفر محافظان خود می تواند به آنجا سفر کند. اما، قبل از سفر اردوغان به آنجا، باید این منطقه تحت نظارت و حافظت قرار بگیرد.  یعنی، دستکم چندصد نفر نیروی نظامی ترکیه باید قبل از سفر اردوغان، به قره باغ بیایند. در چنین حالتی، ارتش ترک پس از 250 سال مجددا به قره باغ خواهد آمد. »

علی انسان اف گفت: « فعلا حضور 56 نفر نظامی ترکیه ای در مرکز نظارت بر آتش بس در شهر آق دام، چیز مهمی نیست. برخی ها  برای اینکه به مردم اطمینان خاطر بدهند، می گویند که ترکیه الان هم در ترکیه حضور نظامی دارد. اما، در واقع اینطوری نیست. سربازان و افسرانی که در مرکز نظارت بر آتش بس حضور دارند، در اتاق هایشان می نشینند و هیچ کاری هم انجام نمی دهند و هیچ کس هم به حرف های آنها توجهی نمی کند.  با وضعیت کنونی، ترکیه هیچ کاری در قراباغ نخواهد توانست انجام دهد.  سفر اردوغان به آنجا، مستلزم آمدن واحد بزرگی از نیروهای ترکیه به آنجا است و روسیه هم به هیچ وجه نمی تواند به آن رضایت بدهد. زیرا، هیچ کس نمی تواند باور کند نیروهای نظامی که به آنجا  می آیند، از آنجا خارج می شوند یا باقی می مانند؟  اگر هر زمانی چنین توافقی با روسیه حاصل شود، در آن زمان هم اردوغان می تواند به شوشا سفر کند. »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا