آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومیقره باغقره باغ

رییس حزب جبهه خلق جمهوری آذربایجان: ضبط اراضی آزاد شده توسط غاصبانی دیگر، چه معنایی دارد؟

علی کریم لی رییس حزب جبهه خلق جمهوری آذربایجان با انتقاد از حاکمیت جمهوری آذربایجان در خصوص اراضی آزاد شده و عدم تحویل آن به صاحبان اصلی گفت: ضبط اراضی آزاد شده توسط غاصبانی دیگر، چه معنایی دارد؟

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، علی کریم لی، رییس حزب جبهه خلق جمهوری آذربایجان در گفتگو با “آذربایجان ساعاتی” گفت: « بجای تحویل اراضی آزاد شده به مردم و صاحبان اصلی این اراضی، این  زمین ها توسط شرکت های متعلق و نزدیک به خانواده حاکم استثمار می شوند. بخش قابل توجهی از اراضی قابل کشت، به زیر کشت برده شده است. مردم و صاحبان این اراضی نیز به حق، از این وضعیت ناراضی هستند. زیرا، حق صدها هزار نفر از مردم جمهوری آذربایجان پایمال شده است. اهالی آذربایجان بد یا خوب، در سال های دهه 1990 در مناطق روستایی زمین دریافت کرده بودند. اما، اهالی شهرستان های قره باغ، سهم زمین خود را دریافت نکرده اند. سهم زمین آنها توسط ارمنستان ضبط شده بود. اکنون سایرین چه حقی دارند که همان سهم زمین اهالی این شهرستان ها را ضبط کنند؟ از چه کسی برای زیرکشت بردن آن اراضی اجازه گرفته شده است؟ چه کسی این حق را دارد که بدون اجازه صدها هزار نفر صاحبان اصلی این اراضی، زمین های آباء و اجدادی آنها را میان شرکت ها خود تقسیم کنند؟ »

علی کریم لی افزود: « اکنون هم برای قانونی سازی این کارها، رئیس جمهور به وزیر کشاورزی خود اختیارات جدید اعطاء کرده است که براساس این اختیارات جدید، وزارت کشاورزی درباره اراضی قره باغ تصمیم گیری خواهد کرد! چرا در حالی که تمامی اهالی آذربایجان سهم زمین خود را دریافت کرده اند، اهالی قره باغ این حق را نداشته باشند؟ چرا بجای اهالی قره باغ، وزارت کشاورزی این اراضی را به شرکت های دلخواه خود ظاهرا اجاره بدهد؟ اینطوری ظاهرا کار خود را قانونی کرده اند و اراضی مردم را غصب و برای منافع خود استفاده می کنند. آیا فرزندان ملت آذربایجان بخاطر این شهید شدند؟! »

رییس حزب جبهه خلق افزود: « چطور قبل از اینکه صاحبان این اراضی به آنجا قدم بگذارند، آن اراضی را برای جمع آوری مال و ثروت مورد استفاده قرار داده اند؟ حتی کاربری این اراضی را تغییر می دهند!  در اختیارات جدیدی که رئیس جمهور به وزارت کشاورزی داده است، تغییر کاربری این اراضی نیز در نظر گرفته شده است. مثلا وزارت کشاورزی می تواند با یک امضاء، اراضی را که تاکنون مرتع بوده و برای چرای دام ها استفاده می شد، به اراضی زیر کشت تغییر کاربری دهد. یا اینکه اراضی را که جزء ذخایر دولتی بود، با یک امضاء برای استفاده فلان شرکت اختصاص داده می شود. شرکت ها را هم همه می دانند که متعلق به چه کسانی هستند! این حق کشی عظیمی علیه ملت آذربایجان و اهالی قره باغ و صاحبان آن زمین ها است. »

علی کریم لی افزود: « برای فریب مردم و منحرف کردن اذهان از این واقعیات نیز وانمود می کنند که گویا طرح های توسعه ای در منطقه اجرا می شود! مثلا یکی از این طرح ها این است که ادعا می کنند در منطقه آقالی شهرستان زنگیلان، “روستای هوشمند” برای دویست خانوار ایجاد خواهند کرد. در حالی که حاکمیت، از میان 4246 روستای موجود در جمهوری آذربایجان، 4245 روستا را به وضعیت فلاکت بار و فقر و گرسنگی و بیکاری دچار کرده است و در خیلی از جاها زمینه برای توسعه مواد مخدر فراهم شده است و اهالی این همه روستا در شرایط کاملا ناعادلانه زندگی خود را سپری می کنند و اکثریت اهالی در فقر به سر می برند، در این شرایط با “هوشمند کردن یک روستا” در زنگیلان چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا به این طریق می خواهید از زیر بار مسئولیت مدیریت نابسامان 4245 روستای دیگر فرار کنید؟ طوری رفتار می کنید که گویی آذربایجان دارای حکومتی پیشرفته و نوین است که می خواهد در اراضی آزاد شده نیز انرژی های برگشت پذیر را توسعه دهد؟! سال هاست که ما می گفتیم بجای هدر دادن سرمایه های کشور در چارچوب به اصطلاح طرح های توسعه مناطق که در اصل این سرمایه را به تاراج می برید، دستکم زیرساخت های منابع انرژی احیاء شونده را در شهرستان های آذربایجان ایجاد کنید. چرا اکنون به فکر این کار افتاده اید؟ آیا اگر قره باغ آزاد نمی شد، جمهوری آذربایجان نمی بایست به فکر استفاده از انرژی های قابل احیاء می افتاد؟ اینها همگی برای فریب است. گویی که در جمهوری آذربایجان سیستم های مدیریت نوین به کار گرفته می شود! »

علی کریم لی افزود: « یک فریب تبلیغاتی دیگر، به اصطلاح دعوت سرمایه گذاران خارجی به قره باغ است. یکی از طرح هایی که اعلام کرده اند، این است که اسراییل و ایتالیا در روستاهای زنگیلان مزارع صنعتی ایجاد خواهند کرد و در آنجا گاومیش پرورش داده خواهد شد و پنیر تولید خواهند کرد! آیا آذربایجانی ها طی هزاران سال قادر نبودند که گاومیش پرورش دهند و پنیر تولید کنند؟ آیا برای این کار لازم بود که سرمایه ایتالیا و اسراییل به اینجا آورده شود؟

علی کریم لی همچنین با ذکر مواردی از نتایج تحقیقات روزنامه نگاران پژوهشگر جمهوری آذربایجان در خصوص انحصارات موجود و به اصطلاح مناقصه برگزار شده برای بازسازی منازل تخریب شده در بمباران های گنجه و سایر مناطق خارج از قره باغ طی جنگ 44 روزه و همچنین اشاره به افشاگری درباره ثبت رسمی 214 شرکت صوری در یک دفتر واقع در ساختمانی واحد در شهر باکو طی فقط نه ماه و توقف ثبت شرکت های صوری  با همین نشانی یکسان دو روز قبل از شروع این جنگ و شروع مجدد ثبت شرکت ها در همین مکان از روز 10 نوامبر پس از امضای توافق بر سر توقف جنگ، تاکید کرد: «در هیچ جای دنیا، این اندازه از بی عدالتی و بی قانونی که در جمهوری آذربایجان دیده می شود، وجود ندارد. »

علی کریم لی گفت: این اندازه از بی قانونی و حق کشی و بی عدالتی در جمهوری آذربایجان تعجب آور است و همچنین سکوت و بی تحرکی عمومی در مقابل این حد از بی قانونی حق کشی نیز کاملا تعجب آور است.

گفتنی است برغم تبلیغات پر سر و صدای جاری در رسانه های جمهوری آذربایجان در خصوص “بازگشت بزرگ به قره باغ”، الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان در لابلای سخنان خود تاکید کرده است که  صاحبان منازل و اراضی قره باغ برای بازگشت به این مناطق دستکم سه سال دیگر و تا سال 2023  باید منتظر بمانند!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا