آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

رییس حزب جبهه خلق جمهوری آذربایجان: استحکام حاکمیت الهام علی اف مشابه حاکمیت فراری افغانستان سست است و نمی تواند در مقابل فشار خارجی مقاومتی داشته باشد

علی کریم لی، در تحلیل گلایه های ملایم الهام علی اف، از روسیه و ناتوانی باکو در ابراز مخالفت با موضع گیری های مسکو در خصوص حمایت از نیروهای مسلح ارامنه قره باغ گفت: « حاکمیت جمهوری آذربایجان هم اکنون شرایط سستی همانند حکومت فراری افغانستان دارد که در مقابل اندک فشاری فرو ریخت. به همین علت، حاکمیت جمهوری آذربایجان نمی تواند در مقابل فشار خارجی مقاومتی داشته باشد.»

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، علی کریم لی در گفتگو با کانال «عثمان قیزی تی وی» گفت: « ساختارهای هر دولت غرق شده در فساد مالی، بی ارتباط با مردم، دارای نهادهای سیاسی ورشکسته، فاقد نظام قضایی و قانون گذاری طبیعی و فاقد نظام چند حزبی، ضعیف خواهد بود و چنین دولتی هم خودش و ساختار هایش ضعیف است و هم رهبرش ضعیف خواهد بود. ما نمونه اش را در حاکمیت افغانستان دیدیم. جمهوری آذربایجان نیز الان همین وضعیت را دارد. الهام علی اف اجازه شکل گیری هیچ یک از این نهادهای سیاسی را نمی دهد و داشته های قبلی جمهوری آذربایجان را هم ویران کرده است. به همین علت، جمهوری آذربایجان در مقابل فشارهای سیاسی خارجی ضعیف است. زیرا، هیچ گونه ایستادگی جامعه وجود ندارد. تمامی اختیارات در دست یک نفر متمرکز شده است و تمامی مسئولیت ها هم به عهده همان یک نفر است. جامعه نیز به دهان او چشم دوخته است. به همین علت، چنین دولتی نمی تواند در مقابل فشارهای خارجی مقاومتی داشته باشد و ناگزیر است که تسلیم شود.»

علی کریم لی افزود : « حاکمیت جمهوری آذربایجان پس از اوضاع هیجانی جنگ دوم قره باغ، تازه فهمیده است که روسیه مجددا موضوع جنگ و صلح در قفقاز جنوبی را به انحصار خود درآورده است. روسیه مرزها را  در این منطقه تحت کنترل خود گرفته است و مرزها هم در سمت جمهوری آذربایجان و هم در سمت ارمنستان تحت کنترل نظامی روسیه درآمده است. روسیه فقط در عرض چند ماه، چندین هزار نیروی نظامی خود را در این منطقه مستقر کرده است. پس از آن همه بروز احساسات و سخنان هیجانی الهام علی اف درباره زنگزور ( جنوب ارمنستان)، روسیه بطور کامل در این منطقه مستقر شده است. آیا خبر دارید که نیروهای روسیه در زنگزور بیش از پیش تقویت شده اند؟ »

رییس حزب جبهه خلق جمهوری آذربایجان افزود: « براثر سیاست الهام علی اف، جمهوری آذربایجان در جامعه بین المللی هم تنها شده است. الهام علی اف نیز  در مصاحبه اخیرش با شبکه سی ان ان ترک به این موضوع اعتراف کرد و آشکارا گفت که فقط دو دولت ترکیه و پاکستان از جمهوری آذربایجان حمایت کرده اند. البته، روابط مستحکم این دو کشور با جمهوری آذربایجان نیز روابطی نیست که الهام علی اف ایجاد کرده باشد. زیرا، پایه های مستحکم روابط ترکیه و پاکستان با جمهوری آذربایجان خیلی قبل از الهام علی اف ایجاد شده است و حتی پاکستان در سال 1991 نیز پس از فروپاشی شوروی، ارمنستان را به عنوان دولت مستقل به رسمیت نشناخت. بنابراین روابط با ترکیه و پاکستان را هم الهام علی اف ایجاد نکرده است. در دوره الهام علی اف، روابط جمهوری آذربایجان با سایر کشورها نیز از بین رفته و ضعیف شده است. طی سال های گذشته، کشورهای عضو کنسرسیوم نفتی، ده ها میلیارد دلار از نفت جمهوری آذربایجان سود کسب کرده اند و اکنون نفت در حال اتمام است. پس کجا هستند آن دوستان ما در دنیا؟ چرا فقط دو دولت دوست جمهوری آذربایجان هستند؟ ما حتی اوکراین و سایر دولت های عضو سازمان گوام را نیز از دست داده ایم. الهام علی اف قبلا در سخنرانی هایش در کنار ترکیه و پاکستان، از اوکراین نیز تشکر می کرد و اوکراین را نیز دوست جمهوری آذربایجان معرفی می کرد. اما، دیگر در مصاحبه اخیرش با سی ان ان ترک، از اوکراین نامی نبرد، زیرا  از ترس روسیه نمی تواند در «نشست بین المللی کریمه» که به ابتکار اوکراین برگزار می شود، شرکت کند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا