آذربایجاناخبارعمومی

رونمایی از رمان نویسندگان رژیم صهیونیستی درباره «فاجعه خوجالی» در باکو

مراسم رونمایی از رمان «آغری» ( درد)، اثر مشترک آریه گوت، کارشناس اسراییلی و پدرش «امیر گوت» درباره «فاجعه خوجالی» در مرکز کتاب باکو برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری آذرتاج، در این مراسم لیلا علی اوا، مبتکر پویش بین المللی «عدالت برای خوجالی» نیز حضور یافت و فیلم «عدالت برای خوجالی» به نمایش درآمد.
گونل رضایوا، مدیر مرکز کتاب باکو گفت : «برغم گذشت ۲۷ سال از این فاجعه، مردم هنوز رنج و درد آن را احساس می کنند. از سال ۲۰۰۸ ، با پویش بین المللی اطلاع رسانی «عدالت برای خوجالی» که به ابتکار لیلا علی اوا آغاز شده است، برای شناساندن این نسل کشی در سطح بین المللی گام های مهمی برداشته شده است. هر سال این پویش وسیع تر می شود و جوانان خارجی از هویت عاملان و مسببان این فاجعه مطلع می شوند. رمانی که نویسندگان اسراییلی نوشته اند نیز ارمغانی به همین پویش است. برغم اینکه آنها در اسراییل زندگی می کنند، درباره فاجعه و رنج و دردهای ما ، دنیا را مطلع می کنند.»
ملیح یئودایوف، رییس جامعه یهودیان کوهستانی نیز با بیان اینکه فجایع و قهرمانان بزرگ، ملت های یهودی و آذربایجانی را به هم پیوند می دهند، گفت : «نسل کشی خوجالی نیز همانند هولوکاست ، جنایتی ضد بشریت است. هولوکاست و فاجعه خوجالی ماهیت یکسانی دارند.»
مهستی علی اوا، ویراستار علمی رمان «آغری» نیز گفت : «نویسندگان اسراییلی فاجعه و غم ملت آذربایجان را با اندوه قلبی به تصویر می کشند.»
المیرا آخوندوا، نماینده مجلس و دارنده نشان «نویسنده ملی» و «قلی محرملی»، دارنده نشان «روزنامه نگار حرفه ای» نیز اثر این نویسندگان اسراییلی را در شناساندن فاجعه خوجالی به جامعه جهانی و ابدی کردن یاد و نام قربانیان فاجعه خوجالی، اثری مهم و ماندگار توصیف کردند.
اسد فرج اف، شاهد عینی نسل کشی خوجالی که هم اکنون شهروند اسراییل است، به بیان خاطرات خود از این فاجعه پرداخت.
آریه گوت، یکی از نویسندگان این رمان درباره علل نگارش این اثر گفت: «هدف، رساندن اطلاعات گسترده به جامعه جهانی درباره وحشتناک ترین تصفیه قومی قرن توسط نیروهای مسلح ارمنستان در اشغال قره باغ کوهستانی و مواجهه اهالی غیرنظامی آذربایجانی با نسل کشی در ۲۶ فوریه ۱۹۹۲ در خوجالی بوده است. این کتاب با تکیه بر حوادث واقعی و واقعیات بیان شده توسط شاهدان عینی ، کشتار خونین آذربایجانی ها توسط ارامنه و وحشی گری و جنایات آنها و ضرورت مجازات آنها را آشکار کرده است. من برغم اینکه شهروند اسراییل هستم، بخاطر اینکه در آذربایجان متولد شده ام و این وطن را دوست دارم، واقعه نسل کشی خوجالی را درد و رنج شخصی خودم می دانم.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا