آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغقره باغقفقاز جنوبیگرجستاننخجوان

رهبر معظم انقلاب: قدرت های خارجی در ایجاد مشکل بین ایران و همسایگان فعال هستند

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای امروز (شنبه) در دیدار مسئولان و سفرای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اهمیت خط سیاسی روابط با کشورهای اسلامی که دور از کشور و همچنین کشورهای اسلامی نزدیک و همسایه قرار دارند، گفتند: «امروز همکاری و همبستگی چند کشور بزرگ و مهم جهان با جمهوری اسلامی ایران در برخی از رویدادها از جمله مهمترین آنها جهت‌گیری سیاست بین‌الملل، رویدادی بی‌سابقه است و ما باید برای این فرصت ارزش قائل شویم و روابط با آن کشورها را تقویت کنیم.»
رهبر معظم انقلاب در دیدار با این سفیران با بیان اینکه ایجاد موازنه جدید در نظم جهانی کنونی و تکرار این مضمون در ادبیات جهانی، تشکیل نیروهای موازنه در جهان را بیان کردند. نظم فرآیندی بسیار پرتلاطم و مملو از حوادث درازمدت و غیرمنتظره است و کشورهای متاثر از چنین حوادثی نظرات متفاوتی درباره آن دارند و نظرات و رویکردهای متضادی دارند.
حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای با بررسی معیارها و شاخص‌های اصلی یک سیاست خارجی موفق، تأکید کردند: قدرت در سیاست خارجی نفی دیپلماسی «دعایی»، «حکمت» گامی مدبرانه در روابط بین‌الملل و «نصیحت» غلبه بر مشکلات است. به معنای حرکت رو به جلو انعطاف پذیر و هدفمند است و این به عنوان سه کلیدواژه اصلی در دیپلماسی ایرانی ارزش گذاری می شود.
رهبر معظم انقلاب، بی اعتمادی به حریف را یکی دیگر از جنبه های رفتار «عاقلانه» در دنیای سیاست ارزیابی کردند و گفتند: «البته هر حرفی در دنیای سیاست نباید دروغ تلقی شود، زیرا صادق و صادق هستند. در میان آنها کلمات قابل قبول است، اما لازم نیست به همه کلمات اعتماد کرد.”
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی درباره سیاست خارجی موفق و شرافتمندانه گفتند: «توانایی تبیین منطق رویکردهای کشور به مسائل مختلف با اعتماد و اطمینان متقابل»، «مشارکت مؤثر و هدایت‌کننده در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی». واقعیت ها، رویدادها و روندهای در حال وقوع در جهان، «تهدید علیه ایران» و تنظیم و کاهش تصمیمات سیاسی اتخاذ شده، «تقویت و تضعیف مراکزی که تهدید ایجاد می کنند»، «تقویت دولت ها و محافل همپیمان ایران و توسعه هر چه بیشتر خط راهبردی کشور» و «تصمیمات مخفی در سطح منطقه ای و جهانی که در مرحله اجرا و تعیین تدابیر عمل می کند» و در مورد 6 اصل به نکات اساسی پرداخت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا