آخرین اخباراخبارایرانترکیهعمومی

رهبر حزب وطن ترکیه: تمامی کشورهای منطقه باید در مقابل اتحاد آمریکا- اسرائیل متحد شوند

«دوغو پرینچک» رهبر حزب وطن ترکیه معتقد است، کشورهای غرب آسیا از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا در معرض تهدید قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، پرینچک سیاستمدار کهنه کار ترک گفت: «در غرب آسیا که تا تنگه هرمز ادامه می یابد تنها یک جبهه واحد وجود دارد، در این منطقه مسائلی که پی در پی در ماه های اخیر شاهد آنها بودیم اعم از مسئله فلسطین، انتخابات سوریه، مسائل شرق دریای مدیترانه و تحولات یمن را اگر بطور همه جانبه و در بعد کلان ارزیابی کنیم متوجه وجود یک جبهه خواهیم شد.»

وی افزود: «در تمامی مسائل یاد شده تهدیدات مشترکی که از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی متوجه این کشورها و منطقه است را می توان مشاهده کرد.»

رهبر حزب وطن ترکیه تصریح کرد: «با این تهدیدات کشورهای منطقه، از غرب آسیا، دریای سیاه و حتی برخی کشورهای حاشیه دریای مدیترانه، شمال سوریه، شمال عراق از تهدیدات امنیتی و حتی تحولات اقتصادی مشترکی برخوردار هستند.»

پرینچک با طرح این سوال که، چرا این تهدیدات و تحولات اقتصادی میان کشورها و مناطق یاد شده مشترک هستند؟ گفت: «در مناطق یاد شده تمامی کشورها در مقابل اسراییل و آمریکا دارای منافع امنیتی مشترک هستند و به همین دلیل تنها راه حل این معضل تشکیل یک جبهه مشترک علیه آمریکا و اسراییل در منطقه است. ما در آخرین مورد حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین این موضوع را آشکارا دیدیم.»

رهبر حزب وطن افزود: «اسراییل از یک سو به فلسطین حمله می کند و از سوی دیگر هدفش تشکیل یک اسراییل دوم در منطقه تحت نام برخی اقوام است.»

وی با تاکید بر این که رژیم صهیونیستی تمامیت ارضی ایران، ترکیه، سوریه و عراق را به جد تهدید می کند تصریح کرد: «اسراییل در شرق دریای مدیترانه منافع ترکیه، سوریه و لیبی را تهدید می کند. بنابراین با در نظر گرفتن این مساله تمامی کشورهای منطقه به عنوان تنهاترین راه حل باید در مقابل اتحاد آمریکا- اسراییل متحد شوند.»

رهبر حزب وطن افزود: «در راستای تحولات یاد شده توسعه روابط دوستانه بین ایران و ترکیه در ابعاد نظامی، اقتصادی و سیاسی بسیار اهمیت دارد. ترکیه، ایران و مصر سه کشور مهم منطقه هستند. روابط ترکیه با مصر که در سال های اخیر تخریب شده بود بار دیگر آبستن تحولات مهمی است، دراز کردن دست دوستی ترکیه بسوی مصر بسیار اهمیت دارد. از سوی دیگر در عربستان نیز برخی تحولات در حال رخ دادن و برخی تحولات دیگر در آن کشور آمریکا را دچار نگرانی کرده است.»

به گفته پرینچک تحولات یاد شده نشانگر شکست آمریکا در منطقه است و همه کشورهای منطقه می باید در مقابل حملات رژیم اشغالگر قدس علیه فلسطینیان در زمینه نظامی، اقتصادی و سیاسی از فلسطینیان حمایت کنند.

وی تاکید کرد: «باید بدانیم مرکز تمدن جهانی از قرن ۱۱ تا قرن پانزدهم همین منطقه بود و تمدن اسلامی در آن دوران مرکز تمدن جهانی بشمار می رفت. در حال حاضر شرایط برای جهش کشورهای اسلامی فراهم است و ما باید در این راستا حرکت کنیم. ما یعنی ایران و ترکیه و کشورهای غرب آسیا در توسعه تمدنی که در حال حاضر از آسیا در حال جهش است کشورهای پیشرو هستیم. با این جسارت و اعتماد به خود می باید روبه جلو حرکت کرد.»

منبع: ایرنا

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا