آخرین اخبارآذربایجاناخبارعمومی

رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان: رفع محدویت ها از مساجد در عمل محقق نشده است

حاج ایلقار ابراهیم اوغلو، رهبر جمعیت دینی جمعه جمهوری آذربایجان به تداوم محدودیت ها و تبعیض علیه مساجد در رفع قرنطینه ها و بازگشایی اماکن عمومی این کشور اعتراض و تاکید کرد تبلیغات اداره مسلمانان قفقاز مبنی بر رفع محدودیت ها از مساجد در عمل محقق نشده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، حاج ایلقار ابراهیم اوغلو با انتشار پیام ویدئویی گفت: نه محدودیت سنی برای حضور افراد کمتر از 14 سال در مساجد و نه ممنوعیت اجرای آیین های اسلامی در فضای بیرونی و باز مساجد و نه اجباری بودن ارایه سند واکسینه بودن افراد برای حضور در مساجد و نه ممنوعیت حضور بیش از 50 نفر در مساجد و… برداشته نشده است.
رهبر جمعیتی دینی جمعه افزود مسئولان اداره مسلمانان قفقاز باید در مرحله وضع این محدودیت های تبعیض آمیز علیه مساجد در ستاد اجرایی مبارزه با کرونا، به این محدودیت ها و تبعیض علیه مساجد اعتراض می کردند و مانع از آن می شدند. تبلیغات آنها در مورد برداشته شده این محدودیت ها نیز درستی خود را نشان نداده است و همین نیز موجب ایجاد فضای بی اعتمادی به وعده ها خواهد شد.
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو ضمن قدردانی از مومنان جمهوری آذربایجان بخاطر مشارکت جدی در پویش مخالفت با تبعیض علیه مساجد تاکید کرد این پویش تا حل ریشه ای این مساله ادامه خواهد یافت.
رهبر جمعیت دینی جمعه افزود : « تمامی کسانی که به فکر آینده این کشور هستند، باید این مسئولیت را درک کنند که با این نوع تبعیض ها و رویکردهای اسلام هراسانه، در وهله نخستین روحیه مردم کشور مجروح می شود. روحیه همان کسانی که در جنگ میهنی 44 روزه، جان و تمامی دارایی خود را به میدان آوردند و همه چیزشان را فدا کرد. »
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو افزود : « از اواخر دهه 1990 ، ممنوعیت حجاب در صدور گذرنامه ها و اوراق هویت مطرح شده است. حتی موکل حقوق بشر جمهوری آذربایجان نیز در ماه های اخیر در این باره درخواستی را مطرح کرد. اداره مسلمانان قفقاز طی دهه های گذشته مسئولیت خود را درباره این موضوع نیز اجرا نکرده است و این مساله حل نشده است. یعنی ، در عمل نمونه ای همچون حجاب نیز موجود است که چند ده سال طول کشیده است. چه چیزی مانع از این بود که اداره مسلمانان قفقاز با مبنا قرار دادن درخواست موکل حقوق بشر ، برای حل ریشه ای این مساله تلاش کند؟ کودکانی که در مدارس با این مساله مواجه بودند (و البته، پس از پویش جمع آوری یکصد هزار امضاء ، این مساله در حدود 80 تا 85 درصد از مدارس کشور حل شد)، آنها اکنون بزرگ شده اند و از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند و هر یک دارای حرفه و مهارتی شده اند، اما مساله صدور اوراق هویت با استفاده از عکس باحجاب از مدت ها پیش باید مطابق با حقوق و کنوانسیون های بین المللی و قوانین خود جمهوری آذربایجان حل می شد. یکی از عوامل مهم حل نشدن این مساله نیز موضع گیری نکردن ادارات و مراکز مسئول در این خصوص به اندازه لازم است. »
حاج ایلقار ابراهیم اوغلو افزود : « مشاهدات نشان می دهد که در جنگ 44 روزه میهنی ، مشارکت فعال افراد مومن و علمای ربانی در این موضوع در حدی فوق العاده بود و افراد مومن ، عشق الهی را در جبهه ها با خون شهدا متبلور کردند و در پشت جبهه نیز افراد مومن به عنوان ملت در صحنه بودند. پس از این جنگ 44 روزه نیز مشارکت فعال تری هم شکل گرفت، البته نه از طرف اداره رسمی امور دینی! از جمله، در مساله 12 روزه قدس. طی 12 روز، اداره رسمی امور دینی، هیچ موضع رسمی و روشن و مشخصی درباره قدس اتخاذ نکرد. در حالی که تمامی افراد مومن کشور موضع خود را مطرح می کردند. در ماه رمضان نیز همینطور بود. برشمردن این موارد به این خاطر نیست که انتظار ویژه ای ( از اداره مسلمانان قفقاز) وجود داشته باشد. اما، فقدان این توقع ، در این حد هم نیست که بیایند در این کشور برای مساجد محدودیت هایی را وضع کنند که برای مسیحی ها و یهودی ها آن محدودیت ها را وضع نکرده اند و این محدودیت ها را نیز به دست اداره رسمی امور مسلمانان اجرا کنند، قابل قبول نیست. چرا باید وضعیت به طوری باشد که افراد مومن احساس کنند با آنها همانند سیاه پوستانی آمریکا که بطور رسمی علیه آنها تبعیض اعمال می شد، رفتار می شود؟»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا