آبخازیاآذربایجاناخباراوستیای جنوبیعمومیگرجستان

راهپیمایی شماری از شهروندان گرجستان برای برقراری روابط عادی با روسیه

شمار زیادی از شهروندان گرجستان در حمایت از برقراری روابط عادی این کشور با روسیه در شهر باتومی راهپیمایی برگزار کردند.

 به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری اسپوتنییک گرجستان، چند هزار نفر از شهروندان گرجستانی در این راهپیمایی برپا شده به ابتکار حزب سیاسی «اتحاد میهن پرستان» گرجستان در میدان  مرکزی «آرا» باتومی دومین شهر بزرگ گرجستان از دولت تفلیس خواستند تا گفت و گوهای مستقیم با مسکو را برای برقراری روابط عادی میان گرجستان با روسیه آغاز کند.

همچنین انتخاب خط مشی خودداری گرجستان از مشارکت در  اتحادیه های نظامی از دیگر خواسته های این شهروندان گرجستانی بود.

«آدا  مارشانیا» نماینده پارلمان گرجستان طی سخنانی در این راهپیمایی با تاکید بر ضرورت آغاز گفت وگو میان تفلیس – مسکو، گفت: ما همچنین همزمان خواستار شروع مذاکرات با ساکنان آبخازیا و اوستیای جنوبی هستیم.

مناطق خودمختار آبخازیا و اوستیای جنوبی در سال ۱۹۹۱ میلادی و به دنبال فروپاشی شوروی سابق، جدایی خود را از دولت مرکزی گرجستان اعلام کردند؛ این دو منطقه  جدایی طلب در حال حاضر در کنترل دولت تفلیس نمی باشد.

 «داوید تارخان موراوی» رهبر حزب «اتحاد میهن پرستان» گرجستان نیز طی سخنانی در این راهپیمایی گفت: ما خواستار برقراری روابط عادی با روسیه و آغاز دیالوگ با مسکو و نیز با مناطق آبخازی و اوستیای جنوبی  هستیم.

وی اظهار داشت: حزب «اتحاد  میهن پرستان» گرجستان راهپیمایی خود را در حمایت از برقراری روابط عادی میان تفلیس – مسکو در ماه سپتامبر نیز ادامه خواهد داد.

راهپیمایی این حزب سیاسی گرجستان در شرایط ادامه تنش میان تفلیس – مسکو به دنبال اعتراضات نیروهای مخالف دولت تفلیس در خرداد ماه گذشته در  تفلیس، برگزار شد.

تظاهرات خرداد ماه گذشته نیروهای مخالف دولت فعلی گرجستان در اعتراض به سفر هیات پارلمانی روسیه به این کشور برای شرکت در مجمع بین پارلمانی کشورهای ارتدوکس در تفلیس به خشونت کشیده شد و در جریان آن ۲۴۰ نفر زخمی و ۳۰۵ نفر نیز بازداشت شدند.

در پی این تظاهرات اعتراض آمیز در پایتخت گرجستان، «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه دستور توقف پرواز هواپیماهای مسافربری این کشور از ۸ جولای (برابر ۱۷ تیر ماه) به گرجستان را صادر کرد.

دستور رییس جمهوری روسیه همچنین شامل شرکت‌های هواپیمایی گرجستان شده و از هیأت دولت روسیه انجام اقدامات تعویق ناپذیر برای بازگشت شهروندان این کشور که در گرجستان بسر می‌برند را خواستار شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا