آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیقره باغقره باغ

رئیس کمیته دومای دولتی روسیه: طبق توافق بیشکک، ارمنستان می بایست 7 منطقه اشغالی را به آذربایجان بر می گرداند

رئیس کمیته امور کشورهای جامعه مشترک المنافع دومای روسیه گفت: طبق توافق بیشکک، ارمنستان می بایست 7 منطقه اشغالی را به جمهوری آذربایجان برمی گرداند که عملی نشد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از سایت اردو.آذ، لئونید کالاشنیکوف رئیس کمیته امور کشورهای جامعه مشترک المنافع دومای روسیه، طی نشست ویژه دومای دولتی روسیه در خصوص آغاز درگیری ها در قره باغ کوهستانی بیان داشت:
روسیه باید با توسل به تمامی امکانات خود عملیات های نظامی در قره باغ کوهستانی را متوقف و از کشته شدن انسانها جلوگیری کند و طرفین به روند مذاکرات باز گردند.
اکنون همه می گویند که باید مشکل از طریق دیپلماتیک حل شود و نیازی به تغییر وضعیت موجود نیست. از همین جا من به اعضای پارلمان خودمان و پارلمانهای آذربایجان و ارمنستان مراجعه نموده و اعلام میکنم که برای میانجیگری جهت تثبیت وضعیت در قره باغ کوهستانی آماده هستیم. پارلمان روسیه این تجربه را دارد. توافق آتش بس در سال 1994 در بیشکک بطور محض در سایه تلاشهای مجمع پارلمانی کشورهای جامعه مشترک المنافع بدست آمد. طبق توافقی که در آن زمان حاصل شد ارمنستان می بایست 7 منطقه اشغالی را به آذربایجان بر می گرداند. همه معتقدند که این اراضی متعلق به آذربایجان است. در بند سوم توافق آمده است که جنگ زدگان و آوارگان به خانه و کاشانه خود بازگردند و وضعیت حقوقی قره باغ کوهستانی مشخص شود، همه پرسی انجام گردد و … ولی کوزیرف وزیر خارجه وقت آن زمان مانع انجام آن شد. موضوعاتی همچون بازگرداندن اراضی اشغالی و جنگ زدگان به موطن خود به گروه میسنک شورای امنیت و همکاری اروپا سپرده شد. نزدیک به 30 سال است که همه چیز در مقابل چشم قرار دارد. در یک کلام اینکه این روند مدفون شده است. اکنون ما و شما دوباره به اول خط برگشته ایم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا