آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

رئیس حزب دموکرات جمهوری آذربایجان: تلاش پاشینییان بر حضور جدایی طلبان قره باغ در مذاکرات، نشان از نداشتن صلاحیت او برای مذاکره است

سردار جلال اوغلو گفت: در واقع در حل مناقشه قره باغ، دولت خودخوانده و ارمنستان هیچ کاره اند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، رئیس حزب دموکرات آذربایجان در مصاحبه با سایت تلگراف جمهوری آذربایجان در مورد سفر رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا به منطقه قفقاز و دغدغه آنها در مورد حل مناقشه قره باغ گفت: ما حاضر به واگذاری قره باغ نیستیم و این تنها راه حل مسئله قره باغ است. به همین خاطر، راه حل سازمان امنیت و همکاری اروپا نمی تواند منصفانه باشد. من هیچ امیدی به این سفر ندارم چرا که راه حل گروه مینسک و یا سازمان امنیت و همکاری اروپا هر چه که باشد به نفع ارمنستان است. تلاش پاشینییان بر حضور جدایی طلبان قره باغ در مذاکره نشان از نداشتن صلاحیت او برای مذاکره است.

جلال اوغلو با اشاره به تلاش پاشینیان برای حضور سران دولت خودخوانده قره باغ در مذاکرات گفت: با حضور دولت خود خوانده قره باغ در مذاکرات، دیگر لزومی به حضور ارمنستان نیست. چرا که در تصرف سرزمین های جمهوری آذربایجان، روسیه مشارکت داشته در این صورت باید در روند مذاکرات دولت خود خوانده قره باغ و ارمنستان را کنار گذاشت و با روسیه مذاکره کرد. در حالیکه روسیه نقش میانجیگری را در حل این مناقشه بازی می کند. در واقع در حل مناقشه قره باغ، دولت خود خوانده و ارمنستان هیچ کاره اند و این روسیه است که بخاطر حفظ منافع خود در منطقه اجازه حل این منازعه را نمی دهد.

او همچنین در مورد جدی و واقعی بودن مذاکرات پشت پرده و بدون واسطه جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: پاشینیان بعد از اینکه نخست وزیر ارمنستان شد، از مذاکره با رئیس جمهور برای اطمینان از آتش بس سخن گفت. ممکن است این مذاکرات پشت پرده در سطح وزیران اتفاق بیفتد. ولی این گفتگوها برای انتقال نگرانی ها در مورد مسئله قره باغ به یکدیگر است و نمی تواند راه حلی برای مناقشه قره باغ باشد.

جلال اوغلو در ادامه مصاحبه خود در مورد نتیجه مذاکرات نیز گفت: به نظر من، ساده لوحی است که انتظار نتیجه مثبت از این مذاکرات داشت، چراکه هر سه طرف علاقمند به واگذاری قره باغ به ارمنستان هستند. اگر آنها واقعاً به دنبال حل مناقشه اند باید به قوانین بین المللی استناد کنند. ما باید به قوانین بین المللی تکیه کنیم، در غیر اینصورت حل مناقشه نمی تواند به نفع جمهوری آذربایجان باشد.

او در مورد اهداف و تلاشهای ارمنستان برای تغییر شکل مذاکرات و تأکید بر حضور جدایی طلبان اضافه کرد: پاشینیان سعی دارد با سخنرانی های تند و غیر استاندارد خود را فردی متفاوت از رهبر سابق به مردم نشان دهد، ولی در واقع او جایگزینی است که روسیه برای پایان دادند به نارضایتی های مردم از سرکیسیان، به جای او آورده است. او فرد مستقلی نیست و دستورالعمل های روسیه را اجرا می کند، بنابراین نمی تواند نظر یا سیاست مستقلی در مورد این موضوع نیز داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا