اخبارارمنستانایرانعمومی

رئیس جمهوری ارمنستان مشارکت ایران با اتحادیه اوراسیا را ضروری خواند

سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان، مشارکت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را برای روابط دوجانبه تهران- ایروان و همچنین اهداف توسعه ای این تشکل منطقه ای مفید و ضروری خواند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا،رئیس جمهور ارمنستان در نشست شورای عالی اقتصادی اورآسیا گفت که روند افزایشی مبادلات تجاری بین ارمنستان و کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا ادامه دارد.
پایگاه خبری نیوز ای ام ارمنستان روز شنبه نوشت: سرکیسیان با اشاره به اهمیت گسترش همکاری های اتحادیه اورآسیا با کشورهای غیرعضو، اظهار کرد که سال ۲۰۱۶ مسائل همکاری با ایران، چین، هند، مصر و کشورهای دیگر مورد بررسی قرار گرفته است.
وی افزود: ارمنستان به اجرای توافق ها به ویژه با ایران که از روابط دوستانه، خوب و سودمند متقابل با این کشور برخوردار است، علاقه دارد.
رسانه ارمنستانی همچنین به نقل از تیگران سرکیسیان رئیس شورای کمیسیون اقتصادی اورآسیا از برنامه همکاری بین این اتحادیه با چند کشور از جمله ایران، چین، سنگاپور و مصر خبر داد.
ایگور شووالف معاون اول نخست وزیر روسیه نیز گفت: امضای موافقت نامه ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اورآسیا در مرحله نهایی بررسی های اعضا قرار دارد.
پیشتر نیز واچه گابریلیان معاون نخست وزیر ارمنستان، عملی شدن برنامه مشارکت اقتصادی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را که توافق آن نیز مورد تصویب قرار گرفته است، ضروری خواند و بر آمادگی ایروان برای ادامه مذاکرات در این زمینه تاکید کرد.
پایگاه نیوز ای ام در این باره نوشته است: معاون نخست وزیر ارمنستان گفت که این کشور می تواند در مذاکرات بین اتحادیه اورآسیا و ایران نقش راهنما داشته باشد.
گابریِلیان افزود: ارمنستان در مذاکرات همکاری بین اتحادیه اورآسیا و تهران نقش مهمی دارد، زیرا تنها عضو اتحادیه اورآسیا با مرز مشترک زمینی و همچنین تجربه همکاری با ایران است.
وی افزود: آگاهی در ارمنستان در باره ویژگی های بازار و ساز و کار تجارت در ایران گسترده است و از این رو می توانیم نقش راهنما را داشته باشیم و از سوی دیگر همکاری نزدیک با تهران یکی از اولویت های ما تلقی می شود.
نخست وزیران روسیه، ارمنستان قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان در نشست ۱۶ اسفند ماه بیشکک پایتخت این کشور برنامه تنظیم موافقت نامه ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران را تصویب کردند که دربر گیرنده فرصت های بسیار گسترده اقتصادی از جمله بازرگانی، سرمایه گذاری و آماده کننده زمینه های همکاری های بیشتر است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ژانویه سال ۲۰۱۵ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد با عضویت روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان ۲/۲ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و ۳/۱ تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارد و همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو به خارج از اتحادیه بالغ بر ۸۷۷ میلیارد دلار یعنی برابر ۷/۳% صادرات و ۳/۲% واردات کل جهان است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا جمعیتی معادل ۱۸۰ میلیون نفر را در برمی‌گیرد. ویتنام از ماه مه ۲۰۱۵تفاهم نامه منطقه تجارت آزاد با این اتحادیه را امضا کرده است و چین، ترکیه، تونس، هند، نیوزیلند و مغولستان نیز خواهان ایجاد چنین منطقه آزاد مشترکی هستند.
ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکنون چند دور مذاکرات مربوط به مشارکت اقتصادی را برگزار کرده اند که به برنامه همکاری موقت در قالب تسهیل تجارت و دریافت تخفیف تعرفه ای برای برخی کالاهای ایرانی تا حد صفر رسیده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا