آخرین اخباراخبارایرانروسیه

رئیس انستیتو شرقشناسی آکادمی علوم روسیه: نقش فرهنگ در روابط ایران و روسیه پررنگ‌تر شود

علی‌اکبرف در دیدار معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: همکاری‌های ایران و روسیه گسترده است اما باید تلاش کنیم نقش فرهنگ در روابط دو کشور پررنگ‌تر شود.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از  روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتبااطت اسلامی، حسین روزبه، معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به همراه مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه با علی‌اکبر علی‌اکبرف، رئیس انستیتو شرقشناسی آکادمی علوم روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که لانا راوندی فدایی، مدیر مرکز فرهنگ شرقی و نینا ممداوا، رئیس بخش ایران انستیتو شرقشناسی آکادمی علوم روسیه حضور داشتند، روزبه با اشاره به اینکه ظرفیت‌های علمی و فرهنگی ایران و روسیه بسیار بالاست و ما بعد از آغاز انقلاب رشد خوبی در زمینه دانشگاه و علم داشتیم، گفت: روابط سیاسی دو کشور ارتقا یافته است، لیکن هنوز روابط فرهنگی به اندازه روابط سیاسی توسعه نیافته و با توجه به توانمندی‌هایی که در این زمینه در دو کشور وجود دارد، دورنمای توسعه تعامل در این بخش بسیار روشن است.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: برای دو کشور دوست که مقابل یک جریان فرهنگی غلبه‌گر قرار دارند، شناخت گذشته کافی نیست و باید به شناخت امروز برای ساختن آینده توجه کنند.

وی افزود: در آستانه چهل سال دوم انقلاب، رهبر معظم ایران بیانیه‌ای برای چهل سال دوم انقلاب منتشر کردند که می‌تواند مورد توجه شرق شناسان باشند.

روسیه جایگاه ویژه‌ای در میان همسایگان ایران دارد

روزبه با تأکید بر اینکه سیاست خارجی ایران تقویت روابط با همسایگان است، افزود: در این میان، روسیه جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: دشمنان طی سنوات گذشته، ایران و روسیه را برای مردم این کشورها روایت کرده‌اند، امروز وظیفه دانشگاهیان دو کشور در این زمینه حساسیت بیشتری دارد تا واقعیت را به جهانیان معرفی کنند.

علی‌اکبر علی‌اکبرف، رئیس انستیتو شرقشناسی آکادمی علوم روسیه با اشاره به همکاری‌های گذشته این انستیتو و رایزنی فرهنگی ایران گفت: فعالیت‌های مختلفی را با رایزنی فرهنگی برنامه‌ریزی و اجرا کردیم و اخیرا نشست علمی با حضور اندیشمندان دو کشور به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) برگزار کردیم.

وی بیان کرد: ایران و روسیه در شرایط مشابه قرار دارند، ما نمی‌توانیم حرف دیکته شده از طرف دیگران را بپذیریم. همکاری‌های ایران و روسیه گسترده است اما باید تلاش کنیم نقش فرهنگ در روابط دو کشور پررنگ‌تر شود.

در ادامه این دیدار، معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس انستیتو شرقشناسی آکادمی علوم روسیه درباره گسترش همکاری‌ها در زمینه برگزاری دوره زبان فارسی، پذیرش دانشجوی دکتری و اعطای مدارک مشترک بین دانشجویان دو کشور گفت‌وگو کردند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا