آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانترکیهعکسعمومی

رئیس انجمن جوانان آناتولی: اشغال قدس، مشکلی نیست که تنها مختص به مردم فلسطین باشد/ تصاویر

در برنامه «روز قدس» که در مسجد «حاجی بایرام ولی» شهر آنکارا از سوی انجمن جوانان آناتولی ترتیب داده شده بود، بر اهمیت بیت المقدس برای جهان اسلام تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در مراسم گرامیداشت روز قدس که از سوی انجمن جوانان آناتولی در ترکیه برگزار شد، ضمن برجسته کردن اهمیت بیت المقدس برای مسلمانان، پیام آزادی نیز برای مردم فلسطین فرستاده شد.

صالح تورهان، رئیس انجمن جوانان آناتولی در این برنامه با اشاره به اینکه بیت المقدس و مسجدالاقصی باید در قلب هر مسلمانی جای بگیرد، گفت: «اشغال قدس، مشکلی نیست که تنها مختص به مردم فلسطین باشد.»

“صالح تورهان” رئیس انجمن جوانان آناتولی در سخنرانی افتتاحیه این برنامه با اشاره به مقدس بودن سرزمین قدس از نگاه قرآن، تاکید کرد که بیت المقدس برای هر مسلمانی دارای اهمیت است.

وی افزود: «در بخش های بسیاری از قرآن، زمین‌های حاصل خیز و پربرکت مسجد الاقصی، سرزمین فلسطین و حوالی آن به عنوان خاک مقدس یاد شده است. ما با تمام وجود معتقدیم که مسأله قدس، بزرگترین آزمون مسلمانان است. امروز، قبله اول ما مسجدالاقصی تحت اشغال است. اشغال قدس، مشکل مختص به مردم فلسطین نیست. قدس باید در قلب هر آن کس که ادعای مسلمانی دارد، باشد. همه انسان ها روی این زمین از حق زندگی برخوردارند. می گویند بیت المقدس مرکز سه دین ابراهیمی است؛ این یک جعل است. زیرا تنها یک دین ابراهیمی وجود دارد. معتقدان به توحید، وارثان بیت المقدس هستند. توقف خون و اشک جاری بر زمین با نگرش اولویت قرار دادن حق، مسجل خواهد شد. صهیونیسم با ادعای برتری نژادی، تنها می تواند نظام بردگی را به ارمغان بیاورد.»

در ادامه این مراسم، “تمل کارامُلا اوغلو” مدیرکل حزب سعادت با اشاره به اینکه بیت المقدس برای مسلمانان اهمیت ویژه ای دارد، اسرائیل را رژیمی متجاوز خواند و گفت: «مردمان ساکن فلسطین قرن ها زندگی آرامی را تجربه کرده بودند، اما متأسفانه تقریبا در 100 سال گذشته و به طور قطع در 70 سال گذشته، همیشه با مشکلات روبه رو بوده اند. نهادی که مشخص نیست از کجا و چگونه به وجود آمده است و تحت نظارت سازمان ملل فعالیت می کند، تصمیم بر ایجاد کشوری صهیونیستی در سرزمین های فلسطینی گرفت؛ گویی ملک پدرشان باشد! چنین اتفاقی در دنیا سابقه نداشته است. این تصمیم، به خصوص زمین هایی را به یهودیان می بخشید که از اصل متعلق به ایشان نبوده است.»
“کارامُلا اوغلو” با اذعان به ادامه داشتن تجاوزها پس از تصمیم سازمان ملل و سکوت کشورهای توسعه یافته علیه آنچه در فلسطین رخ می دهد، یادآور شد: «اکنون از سرزمین های فلسطینی به عنوان سرزمین اسرائیل یاد می شود. فلسطینی های ساکن در بیت المقدس به مرور زمان و از روی ظلم دولت اسرائیل، مجبور به ترک خانه هایی می شوند که از ابتدا متعلق به ایشان بوده است. اکنون خاک فلسطین اختصاص به یهودی هایی از آن سوی جهان دارد که شاید در زندگی خود حتی نام این کشور را نشنیده باشند. کشورهای توسعه یافته با این تصمیمات مخالفت نمی کنند. فلسطینی هایی که با این قطعنامه ها به مخالفت بپردازند، تروریست اعلام می شوند. یک ساز و کار سرکوب کامل در فلسطین در حال اجرا است. دولتی که به نام دولت یهود نامگذاری می شود، رژیم ظلم و جور است.»
همچنین در این مراسم، “عباس سرور قریشی” معاون سفیر پاکستان با اشاره به حملات اخیر رژیم صهیونیستی اسرائیل به بیت المقدس و مسجدالاقصی، بر حمایت پاکستان از فلسطین در قضیه بیت المقدس تاکید کرد و گفت: «روز قدس، روز نمایش وفاداری ما و روز یادآوری مسأله فلسطین است. در شرایطی که وعده های جامعه بین المللی محقق نشده و حقوق مردم فلسطین نیز نادیده گرفته می شود، بر ماست که حمایت خود را ایشان به نمایش بگذاریم. حوادث اخیر بار دیگر نشان داد که رژیم صهیونیستی بیتالمقدس و مسجدالاقصی را هدف قرار داده است. ما از اجرای مرزهای قبل از 1967، قطعنامه های مرتبط با دولت اشتراکی تصویب شده در سازمان همکاری اسلامی، برقرای نظام دولتی فلسطین با پایتختی بیت المقدس، و به ویژه، از حق مردم فلسطین برای تشکیل حکومت خود و سایر حقوق اساسی ایشان حمایت خود را اعلام می کنیم.»

«محمد فرازمند»، سفیر کشورمان در ترکیه نیز در سخنان خود در این مراسم با محکوم کردن اقدامات جنون آمیز رژیم صهیونیستی در تعرض به مقدسات مسلمانان در قدس شریف و مسجد القصی، از فلسطین به عنوان مسئله اصلی امت اسلامی تا رهایی کامل نام برد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه گفت: «رژیم صهیونیستی علاوه بر اینکه مهمترین منبع تولید ناامنی و تهدید صلح و امنیت در منطقه محسوب می شود، عمده ترین ناقض حقوق بشر در دنیاست و تنها رژیمی در منطقه است که ده‌ها کلاهک اتمی در اختیار دارد، بطوریکه از عضویت در آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان های مربوطه سر باز زده و حمایت های مدعیان حقوق بشر غربی بدون هر گونه محدودیت ادامه از این رژیم، داشته است.»

وی افزود: «متاسفانه روند عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی و اسلامی با این رژیم، صهیونیست ها را جسورتر کرده تا ظلم خود را گسترش دهند. هتک حرمت اخیر مسجدالاقصی نشانه همین جسارت و نتیجه همین عقب نشینی ها در مقابل رژیم کودک کش است. بدون شک طرح به اصطلاح پیمان ابراهیم یک طرح غربی و شیطانی جهت ایجاد تفرقه و اخلاف میان کشورهای اسلامی با هدف دادن آدرس غلط در مورد منبع تهدید و ناامنی در منطقه است.»

سفیر ایران در ترکیه اظهار کرد: «جمهوری اسلامی ایران چون گذشته از هیچ تلاشی برای حمایت از حقوق مشروع و غصب شده ملت فلسطین دریغ نخواهد کرد و راه حل مسئله فلسطین، پایان اشغالگری و برگزاری رفراندوم با حضور ساکنان اصلی سرزمین فلسطین و تمام آوارگان برای تعیین تکلیف است.»

وی در پایان یاد همه شهدای آرمان قدس که در راه این آرمان مبارزه کردند، از جمله شهید «قاسم سلیمانی» و مرحوم «نجم الدین اربکان» (نخست وزیر فقید ترکیه) را گرامی داشت.

منبع: افق جنوب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا