آخرین اخباراخبارارمنستانتحليل هاقره باغ

دیدار پاشینیان با رهبر جدایی‌طلبان قره‌باغ در ایروان

در حالی که پیش از جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ، همه روسای جمهوری و نخست وزیران ارمنستان پس از رسیدن به قدرت اولین سفر رسمی خود را به سرزمین‌های اشغالی قره‌باغ کوهستانی انجام می‌دادند، پاشینیان نخستین دیدارش با آرائیک هاروتیونیان را به جای خانکندی در ایروان برگزار کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،  نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی این کشور نخستین دیدارش با آرائیک هاروتیونیان رهبر جدایی‌طلبان قره‌باغ را به جای خانکندی در ایروان برگزار کرد.

این در حالی است که پیش از جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ، همه روسای جمهوری و نخست وزیران ارمنستان پس از رسیدن به قدرت اولین سفر رسمی‌خود را به سرزمین‌های اشغالی قره‌باغ کوهستانی انجام می‌دادند و در خانکندی و شوشا به رقص شراب می‌پرداختند.

اما در حال حاضر ورود پاشینیان به قره‌باغ ممنوع می‌باشد و هرگونه حضور مقام رسمی‌ارمنی در این منطقه مغایر با توافقنامه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ است و تعدی به تمامیت ارضی آذربایجان محسوب می‌شود.

بنا بر ادعای منابع خبری روسی، درخواست نیکول پاشینیان نخست‌وزیر مبنی بر دیدار از خانکندی در مرکز قره‌باغ از سوی صلحبانان روسی رد شده و به وی اعلام شده است که بدون اجازه جمهوری آذربایجان نمی‌تواند به خانکندی سفر کند.

تحلیلگر برجسته روس استانیسلاو تارسوف با اشاره به مفاد این خبر اظهار داشت: “دیپلماسی قواعد خود را دارد، نیکول پاشینیان طی امضای معاهده آتش‌بس سه‌جانبه خود اعتراف کرده است که قره‌باغ خاک جمهوری آذربایجان می‌باشد و هم‌اکنون چنین درخواستی (دیدار از خانکندی) صرفاً با تأیید مقامات جمهوری آذربایجان ممکن و قابل اجراست. پاشینیان تمامی‌گفته‌های خود را نقض می‌کند و از پوتین می‌خواهد که اشتباهاتش را نادیده بگیرد, چنین چیزی ممکن نیست.”

در این خبر که انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های روسی و ارمنی داشته از قره‌باغ مرکزی با نام «خانکندی جمهوری آذربایجان» یاد شده است. همچنین با اشاره به عدم موفقیت فرانسه در حمایت از پاشینیان در فرآیندهای سیاسی پس از جنگ ۴۴ روزه می‌توان آن را بازتاب انتخابات اخیر ارمنستان و شکست سنگین روس‌گرایان در این کشور نامید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا