آخرین اخبارآذربایجاناخبارارمنستانایرانروسیهعمومیقره باغ

دیدار و گفتگوی لاوروف با الهام علی اف در خصوص مسائل منطقه ای

وزیر خارجه روسیه در سفر به جمهوری آذربایجان و دیدار با الهام علی اف رئیس جمهور این کشور درباره مسائل منطقه ای گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سفر به باکو با رئیس جمهور آذربایجان دیدار و گفتگو کرد.
رئیس جمهور آذربایجان در این دیدار گفت: «امضا بیانیه اتحاد میان “روسیه” و “جمهوری آذربایجان” مرحله جدیدی در روابط دو کشور ایجاد کرده و روند مثبتی در روابط دو کشور را سبب شده است. خوشبختانه تاکنون برای اجرای مفاد بیانیه کار‌های زیادی انجام شده و این بیانیه تعیین کننده توسعه روابط خواهد بود. من از روابط و همکاری سطح بالا در زمینه انرژی، سیاسی، اقتصادی، حمل و نقل و سایر موضوعات بسیار خرسندم.»
وی با تاکید بر اجرای مفاد “بیانیه سه جانبه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی” (روسیه – جمهوری آذربایجان و ارمنستان) افزود: «شما موضع ما را می‌دانید. این موضع با هدف برقراری صلح بلندمدت در منطقه است. من مطمئن هستم مناقشه‌ چندین ساله تمام خواهد شد، ولی پیشنهاد ما برای شروع کار روی توافقنامه صلح بی پاسخ مانده است، اما همچنان امیدواریم که این پیشنهاد از سوی ارمنستان پذیرفته شود.»
“الهام علی اف” رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به فعالیت کارگروه سه جانبه معاونان نخست وزیران سه کشور روسیه، آذربایجان و ارمنستان گفت: «گشایش‌های پیش آمده در فعالیت کارگروه سه جانبه به ریاست معاونان نخست وزیران سه کشور روسیه، آذربایجان و ارمنستان نکته مثبتی است که امیدواریم گام‌های عملی در راستای اجرای بیانیه نوامبر ۲۰۲۰ با گشایش خطوط ارتباطی و تامین شرایط برقراری ارتباط جمهوری آذربایجان به نخجوان برداشته شود.»
وی در این باره تصریح کرد: «هرچند این یک تعهد قانونی برای طرف ارمنی است، ولی درحالی که بیش از یک سال و نیم از پایان جنگ دوم قره باغ می‌گذرد، متأسفانه این بند از اعلامیه هنوز اجرا نشده است و تصور می‌کنم که می‌توان گام‌های عملی زیادی برای عادی‌سازی شرایط برداشت و به تلاش فعال روسیه برای برقراری صلح پایدار در قفقاز امیدواریم.»

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا